Annonce:

Afsløring: Betaler op til 70 procent for meget for opladning

Konkurrencerådet og De Danske Bilimportører er klar med nye guidelines til et kompliceret marked for opladning af elbiler.

Annonce:

Rapporten fra Konkurrencerådet afslører, at halvdelen af forbrugerne betaler op til 70 procent for meget for opladning af deres elbiler på grund af et kompliceret marked med uigennemsigtige prisstrukturer.

De Danske Bilimportører deler bekymringen og støtter Konkurrencerådets syv anbefalinger for at forbedre konkurrencen på lademarkedet. Blandt disse anbefalinger er et forbud mod “bundling” af opladningsydelser, en praksis, hvor hjemme- og udeopladning kombineres i ét abonnement.

“Forbud mod bestemte markedsløsninger bør man generelt være meget forsigtig med, men Konkurrencerådet ser forbuddet som nødvendigt for at skabe konkurrence på markedet. Derfor støtter vi også et midlertidigt forbud, så forbrugerne kan få de bedste og billigste produkter,” forklarer Allan Skytte Christensen, Chefkonsulent i De Danske Bilimportører.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bundling er en praksis, der ikke findes i andre lande, og det skal ses i lyset af den danske afgiftsrefusionsordning, hvor ladeoperatører er involveret for at forbrugerne kan få refunderet elafgiften.

LÆS OGSÅ: Sverige betaler 10.000 for at købe ny elbil

Med et forbud mod bundling vil det stadig være muligt at tilbyde frit-forbrug abonnementer til enten hjemme- eller udeopladning, men det vil være forbudt at sælge abonnementer, der kombinerer begge dele.


Allan Skytte Christensen understreger, at forbuddet kun er nødvendigt indtil markedet udvikler sig og tilbud om frit-forbrug abonnementer styres af forbrugernes efterspørgsel.

“Lige nu mener Konkurrencerådet, at bundling af hjemme- og udeopladning forstærker problemerne på markedet og fastholder forbrugerne i lukkede ladenetværk, hvilket skader konkurrencen,” siger han.

De Danske Bilimportører mener, at Konkurrencerådets syv anbefalinger er et skridt i den rigtige retning for at gøre markedet for opladning af elbiler mere gennemsigtigt og konkurrencepræget. Ved at forbyde bundling kan forbrugerne vælge de mest attraktive og prisvenlige løsninger, hvilket vil bidrage til en mere effektiv konkurrence og i sidste ende lavere priser for opladning af elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Anbefalinger på markedet for hjemmeopladning
På markedet for hjemmeopladning har Konkurrencerådet tre konkrete anbefalinger mht. afgifter, øget prisgennemsigtighed og reducerede skifteomkostninger:

Anbefaling 1: Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes. Refusionsordningen, og særligt sammenkoblingen med et driftsansvar på ladeboksen, har utilsigtede konsekvenser for konkurrencen og bør derfor afskaffes. Det kan i den forbindelse overvejes, om refusionsordningen skal erstattes med andre (mere effektive) tilskyndelsesmekanismer.

Anbefaling 2: Muligheder for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres. For at kunne sammenligne priserne bør der udvikles en standard, hvorpå udbyderne kan udregne og præsentere en samlet, månedlig omkostning, som forskellige typer af elbilejere kan forvente at betale for den tilbudte opladningsløsning.

Anbefaling 3: Forbrugerne skal have bedre muligheder for at kunne beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler og andre ydelser tilknyttet ladeboksen. Forbrugerne bør have bedre muligheder for at beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler eller overtage en lejet ladeboks til en rimelig pris, hvis de vil udtræde af en sådan abonnementsaftale.

Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også