Annonce:

Aftale: Volkswagen Golf skal aldrig bygges i Tyskland igen

Fredagens forlig mellem Volkswagen og fagforeningen IG Metall betyder, at det er slut med at bygge Golf i Tyskland. Det hele flyttes til Mexico.

Annonce:

En ny krisepakke, der skal redde den tyske bilgigant Volkswagen, medfører store omvæltninger og lukning af fabrikker.

35.000 arbejdspladser i Tyskland forsvinder som følge af aftalen “Zukunft Volkswagen”, der fredag aften blev indgået som et forlig mellem Volkswagen og fagforeningen IG Metall.

Aftalen indebærer også en lønfrysning for de tilbageværende medarbejdere. Målet er at reducere kapaciteten i Tyskland med 734.000 biler årligt og dermed spare 3,5 milliarder danske kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En af de mest markante ændringer er flytningen af Golf-produktionen fra Wolfsburg til Puebla i Mexico.

Det oplyser mærket selv i en pressemeddelelse.

Wolfsburg har været hjemsted for Golf-produktionen siden modellens debut i 1974. Men om to år er det slut. Fabrikken i Wolfsburg vil i stedet fokusere på produktion af elbilerne ID.3 og Cupra Born samt en ny elektrisk Golf, der efter planen skal lanceres i slutningen af årtiet.

Også fabrik i Dresden, der producerer elbiler, lukkes helt ned ved udgangen af 2025. Volkswagen har dog antydet, at anlægget muligvis kan indgå i et “tredjepartsprogram”. Derudover står fabrikken i Osnabrück, hvor T-Roc Cabriolet produceres, til lukning i 2027. Medmindre der findes et alternativ.

Elbilproduktionen i Zwickau, hvor ID.4 og ID.3 i øjeblikket fremstilles, reduceres også kraftigt. Fremover vil fabrikken kun bygge Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback på ét enkelt samlebånd. Produktionen af ID.4 flyttes til Emden, hvor ID.7 og ID.7 Tourer produceres i dag.

Læs mere efter videoen:

Ledelsen hos Volkswagen havde oprindeligt ønsket mere omfattende ændringer. Men de høje herre måtte give efter for fagforeninger og ejerinteresser fra delstaten Niedersachsen. Alligevel mener administrerende direktør Oliver Blume, at aftalen er tilstrækkelig til at redde Volkswagen.

– Aftalen er et vigtigt signal for den fremtidige rentabilitet for Volkswagen-mærket, Volkswagen Erhvervskøretøjer og komponentfabrikkerne.

– Med den aftalte tiltagspakke har virksomheden sat en afgørende kurs for fremtiden, hvad angår omkostninger, kapacitet og strukturer. Vi er nu tilbage i en position til med succes at forme vores egen skæbne, siger Oliver Blume.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X