Annonce:

Aftale: Volkswagen Golf skal aldrig bygges i Tyskland igen

Fredagens forlig mellem Volkswagen og fagforeningen IG Metall betyder, at det er slut med at bygge Golf i Tyskland. Det hele flyttes til Mexico.

En ny krisepakke, der skal redde den tyske bilgigant Volkswagen, medfรธrer store omvรฆltninger og lukning af fabrikker.

35.000 arbejdspladser i Tyskland forsvinder som fรธlge af aftalen โ€œZukunft Volkswagenโ€, der fredag aften blev indgรฅet som et forlig mellem Volkswagen og fagforeningen IG Metall.

Aftalen indebรฆrer ogsรฅ en lรธnfrysning for de tilbagevรฆrende medarbejdere. Mรฅlet er at reducere kapaciteten i Tyskland med 734.000 biler รฅrligt og dermed spare 3,5 milliarder danske kroner.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

En af de mest markante รฆndringer er flytningen af Golf-produktionen fra Wolfsburg til Puebla i Mexico.

Det oplyser mรฆrket selv i en pressemeddelelse.

Wolfsburg har vรฆret hjemsted for Golf-produktionen siden modellens debut i 1974. Men om to รฅr er det slut. Fabrikken i Wolfsburg vil i stedet fokusere pรฅ produktion af elbilerne ID.3 og Cupra Born samt en ny elektrisk Golf, der efter planen skal lanceres i slutningen af รฅrtiet.

Ogsรฅ fabrik i Dresden, der producerer elbiler, lukkes helt ned ved udgangen af 2025. Volkswagen har dog antydet, at anlรฆgget muligvis kan indgรฅ i et โ€œtredjepartsprogramโ€. Derudover stรฅr fabrikken i Osnabrรผck, hvor T-Roc Cabriolet produceres, til lukning i 2027. Medmindre der findes et alternativ.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Elbilproduktionen i Zwickau, hvor ID.4 og ID.3 i รธjeblikket fremstilles, reduceres ogsรฅ kraftigt. Fremover vil fabrikken kun bygge Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback pรฅ รฉt enkelt samlebรฅnd. Produktionen af ID.4 flyttes til Emden, hvor ID.7 og ID.7 Tourer produceres i dag.

Ledelsen hos Volkswagen havde oprindeligt รธnsket mere omfattende รฆndringer. Men de hรธje herre mรฅtte give efter for fagforeninger og ejerinteresser fra delstaten Niedersachsen. Alligevel mener administrerende direktรธr Oliver Blume, at aftalen er tilstrรฆkkelig til at redde Volkswagen.

โ€“ Aftalen er et vigtigt signal for den fremtidige rentabilitet for Volkswagen-mรฆrket, Volkswagen Erhvervskรธretรธjer og komponentfabrikkerne.


โ€“ Med den aftalte tiltagspakke har virksomheden sat en afgรธrende kurs for fremtiden, hvad angรฅr omkostninger, kapacitet og strukturer. Vi er nu tilbage i en position til med succes at forme vores egen skรฆbne, siger Oliver Blume.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ