Verden over hævder en gruppe aktivister at stå bag hackerangreb på en række bilreklamer.
Toyota er blevet ramt. Det er BMW også. Og det er nogle klimaaktivister der står bag. Eller det hævder grupperne The Subvertisers’ International, Brandalism og Extinction Rebellion i hvert fald selv.
Aktionen, der blot er det seneste i en række aktivist-angreb rettet mod bilindustrien, vandaliserer en række bilreklamer rundt om i verden. Blandt andet i Tyskland, Belgien og England.
Vil forbyde bilreklamer
Med de angivelige ‘hackerangreb’ har aktivisterne ændret en række bilreklamers budskaber markant. Blandt andet står der nu på en reklame i Belgien, at ‘Hr. Toyota (det er en stavefejl, Toyotas øverste chef hedder Aiko Toyoda, red.) siger, at “klimaet kan rende ham”.
Alle de hackede reklamer er desuden ledsaget af aktivisternes hashtag ‘BanFossilAd’. Ifølge aktivisterne bør det nemlig ikke være tilladt at bringe bilreklamer.
Et andet sted bliver BMW beskyldt for at blæse på og være ligeglade med klimaet. Aktivisternes hackerangreb er sket i forbindelse med den 100. udgave af European Motor Show som i disse dage finder sted i Bruxelle.
.@XRDerby join European action targeting #Toyota and #BMW's misleading adverts. 🧵1/8#BanFossilAds @BrandalismUK @SubvertisersInt pic.twitter.com/Zkd9IFe3bv
— Extinction Rebellion Midlands (@MidlandsXR) January 16, 2023
I was recently commissioned by BMW to design some advertisements for them. The team at BMW really wanted me to help them highlight the hard work they’ve been doing to lobby against governments taking action on climate change. pic.twitter.com/cXeARfI4bx
— MERNY (@mernywernz) January 17, 2023