Alfa Romeo benægter godt nok selv, at det skulle være tilfældet. Men den 2,9-liters V6’er er udviklet af en Ferrari-mand. Og nu overlever den.
Alfa Romeo bukker nu under efter pres fra kunderne. For ikke blot overlever forbrændingsmotoren; den Ferrari-udviklede 2,9-liters V6-motor bliver i modelprogrammet.
Selv vil Alfa Romeo meget gerne nedtone beslutningen, som man i et nyt interview bunder i ‘kundernes efterspørgsel’.
Men virkeligheden er, at Alfa Romeo formentlig ikke har noget valg. Derfor blev beslutningen om kun at bygge elbiler også droppet igen. Læs mere om det her.
690T-motoren er udviklet af den samme mand, som skabte Ferrari F154-V8-motoren på 3,9 liter. En motor der ligger i alt fra GTC4 Lusso til California T.
Den ‘neddroslede’ sag, som Alfa benytter sig af, har på nuværende tidspunkt 512 hestekræfter og 600 Nm. Og det er noget, kunderne skal bede om.
Kunderne gider ikke elbiler – så nu overlever Alfas Ferrari-motor
Også selvom modellen, den er mest berømt for at ligge i – nemlig Giulia Quadrifoglio – er på vej på pension.
I et interview med mediet Car mener Cristiano Fiorio, der er Alfa Romeos øverste kommunikationschef, at V6-motoren overlever.
– Personligt ser jeg ikke en elektrisk Quadrifoglio for mig. Jeg ser en Quadrifoglio, som har lyden af en ægte forbrændingsmotor. Som det er nu.
– Måske vil tingene ændre sig om fem år. Men som det er nu, bør Quadrifoglio for mig – for os – være noget med en brølende lyd, siger han.
At Alfa Romeo ikke dropper forbrændingsmotoren, når nu søstermærket Dodge på mange måder blev tvunget til at lægge V8-motoren på hylden, skyldes det italienske mærkes kunder.
De – altså kunderne – gider ganske enkelt ikke elbiler.
– Derfor bliver vi nødt til at fortsætte med at give kunderne det, de ønsker, siger Cristiano Fiorio.
Fiorio sagde bemærkelsesværdigt nok ikke specifikt, at 2,9-liters V6-motoren ville fortsætte i sin nuværende form, men han kom tæt på.
På spørgsmålet om, hvilken motor en Quadrifoglio burde have, svarede han: “Hvis jeg svarer, fortæller jeg dig præcist, hvilken motor vi får i Giulia og Stelvio.
Så jeg nøjes med at sige, at den (motor, red.) du taler om, ikke er langt fra det, vi selv tænker på, siger han til mediet.
Alfa Romeo-toppen er langt fra de eneste, som har måttet trække i land, når det kommer til elbiler. Søstermærket Maserati har også droppet at bygge en elbil.
Og selv hos Rimac, som ellers er kendt for netop at bygge elbiler, er direktør Mate Rimac overbevist om, at hans kunder ikke længere foretrækker elbiler. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: