Annonce:

Alfa Romeo vil holde benzinbiler i live, hvis kunderne vil

Alfa Romeo er klar til at holde forbrændingsmotoren i live, hvis det er, hvad kunderne vil have. Mærket havde ellers lovet kun at bygge elbiler.

Annonce:

I august 2021 annoncerede Stellantis, der ejer Alfa Romeo, at mærket kun ville sælge elbiler i Europa, Nordamerika og Kina inden 2027.

Nu, i oktober 2024, tyder meget på, at den plan ikke bliver til noget. Under Paris Motor Show mere end antydede Alfa Romeos afgående administrerende direktør, Jean-Philippe Imparato, at benzin- og dieselmotorer kan forblive en del af mærkets fremtid længere end oprindeligt planlagt.

Imparato forklarede til Auto Express, at den kommende Alfa Romeo-direktør, Santo Ficili, “har fleksibiliteten” til at implementere en mere fleksibel tilgang til drivlinjer i de næste udgaver af Stelvio og Giulia.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hvis de elektriske udgaver af disse modeller ikke opnår tilstrækkelig efterspørgsel, kan de blive udstyret med forbrændingsmotorer. Noget der kan lade sig gøre på grund af STLA Large-platformen, der allerede er anvendt til den nye Dodge Charger.

De nye Stelvio og Giulia vil skifte fra den tidligere Giorgio-platform, der har været grundlaget for disse to Alfa-modeller samt tre Maserati-modeller: Grecale, GranTurismo og GranCabrio.

LÆS OGSÅ: Produktionen af Italiens mest populære bil går helt i stå


Platformen, som også er blevet brugt til Jeep Grand Cherokee, vil blive erstattet af STLA Large. Selvom denne platform er designet med en “BEV-native”-arkitektur, altså noget der sætter elbilerne i første række, har teknikken også kapaciteten til at rumme benzinmotorer.

Udover Alfa Romeo og Dodge vil Chrysler og Maserati også introducere nye køretøjer baseret på denne platform.

Den benzindrevne Dodge Charger vil have en 3,0-liters, dobbeltturboladet rækkeseksmotor med henholdsvis 420 og 550 hestekræfter mellem forhjulene.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom bilen har firehjulstræk, kan den i et særligt køreprogram sende al kraft til baghjulene. Produktion af denne version forventes at starte i første kvartal af 2025.

Den næste generation af Stelvio forventes lanceret næste år, og den nye Giulia er planlagt til 2026. En større SUV er desuden bekræftet til 2027 som en flagskibsmodel primært rettet mod det nordamerikanske marked.

Også denne model vil baseres på STLA Large-platformen, hvilket muliggør brugen af forbrændingsmotorer.

Responsiv Iframe

Hvis Alfa Romeo fastholder benzinmotorer, vil mærket blot være det seneste i en lang række af bilproducenter, der på det seneste har stået i kø for at droppe løftet om kun at bygge elbiler.

Samtidig er der pres på EU for at udskyde forbuddet mod salg af nye benzinbiler fra 2035. BMW mener bl.a., at forbuddet kommer ‘alt for tidligt’, og at det kun vil gøre Europa endnu mere afhængig af Kina.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også