Folketinget har netop vedtaget den lov, der giv alle Danmarks 98 kommuner lov til at indføre nulemissionszoner. Love gælder fra 1. januar 2025.
Folketinget har vedtaget en lov, der fra 1. januar 2025 giver alle kommuner mulighed for at forbyde benzin- og dieselbiler i de såkaldte nulemissionszoner.
Disse zoner er områder, hvor kun køretøjer uden lokale udledninger, såsom elbiler, får adgang. Formålet med loven er at reducere luftforurening og bidrage til den grønne omstilling i transportsektoren.
Ifølge loven kan kommunerne vælge mellem to typer zoner. Den ene type omfatter al trafik, herunder varebiler, mens den anden kun gælder personbiler.
Lastbiler over 12 tons og busser er dog undtaget fra reglerne. Det er op til de enkelte kommuner at beslutte, om de vil indføre zonerne, hvor de skal placeres, og hvordan de skal administreres.
– Nulemissionszonerne giver kommunerne mulighed for at begrænse adgangen til byer til nulemissionsbiler.
LÆS OGSÅ: Ford Escort Mk.1 skal bygges igen efter 49 år
– Det forventes, at denne mulighed vil blive populær i de enkelte kommuner. Eksempelvis har Aarhus Kommune allerede planer om at etablere en nulemissionszone i centrum, og vi forventer, at flere kommuner snart vil følge efter,” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark, i en pressemeddelelse.
Indførelsen af nulemissionszoner kan få betydning for bilmarkedet i Danmark. Mange vil sandsynligvis overveje bilens adgangsmuligheder, når de anskaffer en ny bil.
– Nulemissionszonerne kommer til at sætte yderligere skub i elbilsalget, fordi danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt.
– Indførelsen af nulemissionszoner forskellige steder i Danmark kommer til at være en del af overvejelsen hos mange danskere, næste gang de skal anskaffe sig en ny bil,” siger Mads Rørvig.
Loven træder i kraft i 2025 og forventes at blive et vigtigt emne ved kommunalvalget samme år. Spørgsmålet om nulemissionszoner vil sandsynligvis skabe debat, da kommunerne skal tage hensyn til både miljømæssige og praktiske konsekvenser for borgere og virksomheder.
Nogle kommuner har dog allerede sagt, at en nulemissionszone ikke kommer på tale. Eksempelvis har styret i Odense kommune allerede afvist idéen. Læs mere om det her.