Og så er den, det tætteste vi kommer en M5 stationcar.
Ikke siden 5-Serien med den interne kode E61 har BMW fundet det nødvendigt at sende en stationcar-udgave af M5 på gaden. Men Alpina derimod…
Deres B5 og D5 S er beviset på, at der stadig er et marked for absurd potente familieflyttere. Lytter I, BMW?
Begge biler er baseret på det facelift af 5-Serien, som BMW præstenerede i maj måned. B5 er et benzin-missil med 4.4-liters biturbo V8 mellem forhjulene. Det betyder, at 621 hestekræfter og 800 newtonmeter sender den fra 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder, og den stopper ikke, før speedometernålen banker på ved 322 km/t.
LÆS OGSÅ: JA TAK! Alpina D3 S er et dieselmonster med 730 Nm
Også som diesellokomotiv
D5 S er derimod, som navnet antyder, et diesellokomotiv. Heldigvis af den steroidpumpede slags. Med BMW’s tribel-turboladet rækkesekser rammer den 100 km/t på blot 4,4 sekunder fra stilstand, før den topper speedometeret ved 286 km/t.
Skal der være lidt mere plads, er stationcaren også en mulighed. Så klares spurten fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens topfarten mangler beskedne 3 kilometer i timen i forhold til sedanen.
Megabremser
Uanset hvordan man skruer sin Alpina-tunede 5’er sammen, kan den stoppe på et frimærke takketvære enorme skiver, der på bagakslen måler hele 395 millimeter.
Alpina har også strammet op i 5-seriens undervogn, hvor stationcaren som den eneste af de to karosserityper kører med luft bagtil.
Og så er der jo lige det der med prisen. Når Alpina ruller de første B5/D5 S ud på vejene i oktober, bliver det til kunder som minium har betalt 117.000 euro for benzineren B5. Mens dieselhakkeren er billigere med en startpris fra ‘kun’ 95.000 euro.
Ja, selvfølgelig er det uden danske afgifter.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billeder af bilerne.