Den nye V6-motor fra Alpine forbrænder brint. Restproduktet er altså intet andet end vand. Resultatet er til gengæld 740 hestekræfter.
Renaults sportsbrand Alpine har udviklet en ny 3,5-liters V6-motor helt fra bunden. Den forbrænder brint og efterlader dermed intet andet aftryk på miljøet end vand.
På den mere tekniske side af sagen taler vi om en bi-turbo-ladet motor, som ingeniørerne har udviklet med metoder fra Formel 1. En sport, Alpine/Renault, paradoksalt nok trækker sig fra allerede om ét år.
I modsætning til brændselscelle-teknologien, der omdanner brintgasser til elektricitet, forbrænder den nye V6-motor brinten. Dermed fungerer den præcis som en almindelig forbrændingsmotor. Altså lige med undtagelse af brændstoffet.
Forbrændingskammeret er designet, så det forbrænder en speciel type brint kaldet Dihydrogen H₂. Det skal ifølge Alpine give den mest ‘normale’ form for forbrænding.
Det betyder omvendt, at den forholdsvis lille 3,5-liters V6-motor er i stand til at levere hele 740 hestekræfter. Noget der giver bilen en tophastighed på 330 km/t. Hyperbilen kaldet Alpenglow Hy6, som brintmotoren skal lægges i, udstyres med i alt tre brinttanke – hver tank har en kapacitet på 2,1 kilo.
LÆS OGSÅ: Peugeots næste elbil får et firkantet rat
Brintbilen vil Alpine formentlig bruge på diverse racerbaner i begyndelsen. Men bilmærket har hverken be- eller afkræftet, om en udgave med nummerplader også er på vej.
Renault er ikke alene om at eksperimentere med brint. Både Toyota og BMW går med de samme tanker. Faktisk er japanerne så langt fremme i et samarbejde med tyskerne, at BMW kan sende den første serieproduktion af brintbiler på gaden i 2028.
Toyota har i forvejen brintbilen Mirai, der også findes på det danske marked. Her er der dog tale om en bil med brændselsceller. Og en bil med svære kår herhjemme. Alle brintstationer er nemlig lukket.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!