Der findes ikke Ferrarier, der er ældre end Amandas 166 Inter. I hvert fald ikke når vi taler om Maranllo-mærkets gadebiler.
Amanda ejer en Ferrari, der kun er produceret i 38 eksemplarer. Mærkets første gadebil hed 166 Inter, og mindst en af dem kører rundt med Amanda bag rattet på New Zealand.
Bilen, der var i produktion fra 1948 til 1950, har en 2-liters V12-motor med 90 hestekræfter og en topfart på 150 km/t. Langt fra nutidens Ferrarier, der vel nærmest har den slags kræfter i tomgang.
Egentlig er der ikke mange, der har vidst, at Amanda og hendes mand Phillip ejer en af Ferraris første gadebiler. Men hemmeligheden har det altså ikke helt kunnet holde på.
Og en dag kom Ferraris eget filmhold til New Zealand for at se vidunderet. Og selvfølgelig også for at få historien bag.
LÆS OGSÅ: Nyt bilbatteri hævdes at lade 1.000 kilometer på 9 minutter
– Vi byggede hytter ved bjergene i Alaska. Om aftenen sad vi under petroleumslampen og kiggede i Hemmings-kataloger med bilannoncer.
– Det i sådan ét, vi så denne skønhed, siger Amanda.
Det er efterhånden mange år siden, at Amanda og Phillip faldt for annoncen i kataloget. Men kærligheden til den ældre Ferrari er ikke rustet. Tværtimod.
– Jeg husker så tydeligt, da vi fik den hjem. Den havde et karosseri, der var hårdt og råt af aluminium.
– Hun (bilen, red.) skal værdsættes for den, hun er. Et historisk artefakt. Men hun skal også køres i. Det er ikke nok bare at se på. Man skal lytte til motoren, siger Amanda.
Og stod det til hende, kørte hun i bilen hver dag. Også uden radioen tændt. Det er, som hun påpeger, nemlig slet ikke nødvendigt.
Amanda, Phillip og deres umiddelbare naboer holdt i mange år på hemmeligheden om Ferrarien. Men da nogle italianere en dag kom til byen, slap den alligevel ud.
– Vores apoteker ringede en dag og sagde, at der var nogle italienere i byen. Han spekulerede på, om jeg kunne køre forbi og overraske dem.
Italianerne må have bragt historien med sig hjem. Altså da de først havde samlet kæberne op, over at finde så historisk en Ferrari så langt væk fra fabrikken. For resten? Ja, det kan Amanda selv fortælle i videoen herunder.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!