Produktionen er egentlig indstillet. Men AMG fylder kun 55 år én gang – og så kan Mercedes godt gøre en undtagelse.
Hvis du skal eje den mest potente AMG GT nogensinde, skal du have fat i en Track Series. Ja – den er vildere end Black Series, som den faktisk deler motor med. Ikke meget. Men hey, AMG fylder kun 55 år én gang.
AMG bygger 55 biler, og de begynder alle sammen ved en pris på 369.000 euro svarende til 2,75 millioner danske kroner. Altså uden afgifter.
Navnet Track Series skal tages meget bogstaveligt. For modsat Black Series må jubliæums-bilen kun bruges til banekørsel. Til gengæld har motoren fået et lille boost. Den fire-liters biturbo-V8er yder nu 734 hestekræfter. 4 hk mere end GT Black Series. Men herfra stikker det sådan for alvor af.
Ingen dobbeltkobling
Når AMG fejrer sig selv, er der ikke plads til en ‘blødsøden’ dobbeltkobling. Nej, de syv trin er blevet til seks sekventielle. Læg dertil et justerbart differentiale. Hvornår AMG kan leverer de 55 meget hardcore biler, har Mercedes endnu ikke sagt noget om.
Men vi ved, at chassiet nyder godt af en justerbar Bilstein-undervogn og stabilisatorarme. Men det er ikke kun undervognen som kan justeres. Det kan snart sagt alt på bilen. I kabinen er nemlig monteret et ‘ægte racerrat’. Eller i hvert fald så ægte som den slags nu bliver, når det sidder i en racerbil. På det kan alt fra bremsebalance til ABS’ens styrke og traction control indstilles.
“Betydeligt mere downforce”
AMG har også tænkt på, hvordan GTen skær sig gennem vinden. Sagt på en anden måde – Mercedesen har fået endnu mere aerodynamik. Det betyder også mere kulfiber. Og måske lige så vigtigt endnu mere køling til de i forvejen potente bremser.
Track Series genererer ‘betydeligt mere downforce i forhold til Black Series, siger Mercedes. Uden at tyskeren præcist kommer ind på hvor meget.
Alt overflødigt er VÆK!
Vi er nødt til at runde kabinen endnu engang. For den er bogstavelig strippet for alt, som ikke er strengt nødvendigt for at kunne klare sig på en bane. Derfor vejer bilen også beskedne 1,4 ton. I det hele taget minder kabinen meget om den, du finder i AMG GT3 og GT4, som Mercedes faktisk bruger til racerløb.
Her er de fleste komfort-indstillinger væk. Men du kan dog få lov at justere føresædet frem og tilbage. Det samme gælder pedaler og rat.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen