Annonce:

Amnesty kritiserer bilmærker for at lave elbilbatterier

En række bilmærker bliver nu kritiseret for overhovedet at bygge batterier til elbiler. Det går ud over menneskerettigheder, siger NGO’en Amnesty International.

Annonce:

I en ny rapport får bilmærker som BYD, Mitsubishi og Hyundai hård kritik af organisationen Amnesty International.

Her har man gennemgået, hvordan 13 bilmærker håndterer menneskerettigheder, når de får produceret batterierne til elbiler.

Flere af bilmærkerne falder igennem, når det kommer til menneskerettigheder i forsyningskæderne. Særligt hævder organisationen, at der er problemer, når bilmærkerne jagter mineraler til batterierne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Flere producenter begår ifølge Amnesty fejl og risikerer at udsætte lokalsamfund for udnyttelse, sundhedsrisici og miljøskader.

I bunden af listen ligger BYD med 11 ud af 90 mulige point, mens Tesla og Mercedes topper den samme liste med henholdsvis 49 og 51 point. Ingen af bilmærkerne tager dog store nok hensyn til menneskerettigheder, mener NGO’en.

LÆS OGSÅ: Elbil brændte tre huse totalt ned – “ikke almindelig ild”


– Selvom der er sket nogle fremskridt, er de samlede resultater meget skuffende. BYD, en af de største og hurtigst voksende elbilvirksomheder, endte i bunden af vores liste.

– Virksomhedens rapport viser en alvorlig mangel på gennemsigtighed vedrørende menneskerettigheder i batteriforsyningskæder, siger Agnès Callamard, der er Amnesty Internationals generalsekretær.

Generalsekretæren kritiserer også det, hendes organisation kalder skjulte omkostninger ved at gå fra biler med forbrændingsmotor til kun at køre på strøm.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Minedrift for at skaffe mineraler, der bruges i elektriske køretøjer, kan indebære enorme risici for mennesker og miljø.

– Amnestys tidligere undersøgelser har vist, hvordan industriel koboltudvinding kan kædes sammen med tvangsudsættelser i Den Demokratiske Republik Congo.

– Det er derfor af yderste vigtighed, at elbilsvirksomheder bruger deres enorme indflydelse som globale købere af mineraler til at påvirke mineselskaber og andre leverandører længere nede i forsyningskæden for at reducere risikoen for menneskerettighedskrænkelser, siger Agnès Callamard.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også