Det gik tilsyneladende ikke mellem Audi og McLaren. Faktisk faldt den handel til jorden med et brag. Nu prøver Audi hos Sauber.
En teamchef i Formel, som dog foretrækker at være anonym, har luftet en tanke over for medierne. Vedkommende forstår ganske enkelt ikke, hvorfor Audi og Sauber holder det hemmeligt, at Audi har købt sig til en større andel af det schweiziske motorsportshold, der lige nu hedder Alfa Romeo og kører med Ferrari-motor.
For det er virkeligheden, siger teamchefen.
– Jeg forstår ikke, hvorfor Sauber og Audi stadig holder deres samarbejde hemmeligt. Audi har for længst købt 25 procent af andelene. Og de køber yderligere 50 procent. Vi taler virkelig om store summer her!, siger teamchefen til den schweiziske avis Blick.
De har prøvet det før
At Sauber skal være et fabriksteam er sådan set ikke noget nyt. Det er de for den sags skyld også lige nu. Bare i Alfa Romeos farver. Tidligere har det været i BMW’s hvide og blå. Det var mellem 2006 og 2009, før holdet igen stod på egne ben indtil 2018.
At det lige bliver Sauber, Audi nu har kastet sin kærlighed på, er ikke tilfældigt, mener flere kilder i Formel 1. På trods af et gigantisk bud på 650 millioner euro – svarende til 5 milliarder danske kroner – er McLaren nemlig ikke interesseret i tyskernes tilnærmelser. Det samme gælder Aston Martin. Men det skyldes tætte bånd til Mercedes gennem Toto Wolf.
Og så var der kun én mulighed tilbage. Alfa Romeo/Sauber. Det selv om Gené Haas faktisk også har sagt, at Audi/Volkswagen-gruppen vej ind i Formel 1 er ‘interessant for enhver’.
VW venter på Honda-farvel
En anden dårligt bevaret hemmelighed i Formel 1-paddocken er, at Volkswagen er på vej ind i Red Bulls garage. Det hele fra 2026, hvor Audi i øvrigt også vil være i feltet. 2026 falder både sammen med et nyt reglement i motorsportens kongeklasse og afslutningen på Hondas tekniske og øknomiske forpligtelser over for Red Bull.