Aldrig før har der været så mange kinesiske elbiler i Europa. Frygten for straftolden, som viste sig at være god nok, satte skub i indregistreringerne.
Antallet af kinesiske elbiler har aldrig været højere i Europa. I hvert fald ikke når man ser på antallet af indregistreringer i juni måned.
Det viser nye tal Dataforce, som finansmediet Bloomberg refererer til.
I alt er det blevet indregistreret mere end 230.000 elbiler fra kinesiske bilmærker rundt omkring i Europa i juni måned. Det er ifølge Dataforce en stigning på 72 procent i forhold til maj måned.
Bedst er det – i hvert fald på papiret – gået for SAIC Motor. Her er det MG der trækker op. Spørgsmålet er så, om MG kan holde dampen oppe, når straftolden fra EU’s side, som foreløbig gælder indtil oktober 2024, slår igennem.
LÆS OGSÅ: Tesla tilbagekalder 1,85 millioner biler med kritisk fejl
SAIC er en af de koncerner, som har nægtet at arbejde sammen med EU, da unionen undersøgte, om kinesiske bilmærker får ulovlig statsstøtte fra det kommunistiske diktatur.
Derfor skal SAIC/MG også betale en straftold på 38,1 procent, når man vil have biler ind i EU. En regning koncernen ikke kan undgå at sende til andre end kunderne. Med mindre kineserne er villige til at sætte eget overskud til.
Når det så er sagt, tyder noget på, at luften allerede kan være gået af MG’s ballon. I hvert fald i Tyskland. Her giver importøren ligefrem bilerne væk gratis. Læs mere om hvordan her.
Herhjemme blev der i løbet af det første halvår af 2024, som er den seneste periode der er tal på, indregisteret 766 biler fra MG.
Styret i Bejing har endnu ikke svaret igen på EU’s straftold. Men flere forventer, at kineserne vil gå direkte efter at ramme visse europæiske bilmærker, der ellers har succes med at sælge dyrere biler i Kina.
Især tyskerne, som sælger de såkaldte ‘premiumbiler’ til kineseerne, har grund til at være bekymret. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!