Sé, det er en fed bypotte
Cygnet. Aston Martin Cygnet. Du ved, den der lille Toyota iQ, der kostede næsten 700.000 fra ny. Yup, Aston Martin har lagt en 4.7 liters V8’er i den. Fordi en kunde ville have det sådan.
Det betyder ikke overraskende, at den mikroskopiske bypotte vokset betragteligt i antallet af hestekræfter. De oprindelige 98 ponyer er blevet til 430 hingste med motoren fra den forrige generation af Vantage S.
Kraftoverskuddet – og det må man virkelige sige, at bilen nu er udstyret med – går direkte i baghjulene via en syvtrins automatgearkassen. Nok et meget klog træk set i forhold til den oprindelige femtrins manuelle løsning fra Toyota. Til gengæld for V8’eren har Cygnet taget gevaldigt på. Totalvægten er steget fra små 920 kilo til velvoksne 1.4 ton.
Alligevel hævder Aston, at den potente Cygnet selv med 19″ store aluminiumsfælge er i stand til at bevæge sig fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 4.3 sekunder. Før den rammer sin tophastighed på 273 kilometer i timen.
Stålbremser i målene 380 millimeter foran og 330 millimeter bagtil sørger for, at det ikke er helt umuligt at pille farten, der givetvis må føles frygtindgydende – ud af bilen igen.
I disse har Aston Martin endda bilen med på den legendariske Goodwood Festival of Speed i England. Blink, og du har misset den!