Elbilerne kommer. Faktisk er de her allerede. Men de er kun et midlertidig bump på vejen mod Co2-neutralt brændstof, siger Aston Martin.
Er elbilen løsningen. Nej. I hvert fald ikke hvis man spørger Aston Martin. Mærkets øverste chef, Tobias Moers, mener ikke, at der er nogen idé i et modelprogram fuld af elbiler. Og i et nyligt interview bakkes han op af Astons kreative-direktør Marek Reichman.
LÆS OGSÅ: Porsche bruger 75 millioner euro MERE på syntetisk benzin
I forbindelse med Australiens Formel 1-grandprix, som køres i denne weekend, talte mediet Drive med Marek Reichman om Aston Martins gadebiler. Mediet spurgte ham til det langsigtede i elektrificering.
Derfor er elbilen en dårlig idé
Og her svarede Marek Reichman meget klart, at det er der ikke noget i.
– Elektrificering er ikke svaret. Det er et skridt på vores rejse mod emissionsfrit brændstof. Men det er ikke svaret.
Og hvorfor elbiler ikke er svaret, har direktøren også et bud på.
– Du bliver aldrig i stand til at lade en elbil på to minutter, som du kan tanke en benzinbil lige nu. Anvendeligheden er der ikke, og den kommer aldrig. Og Så er der de råstoffer, der skal til for at producere nok batterier til det antal biler, vi (industrien) producerer i dag. Lige nu produceres der mange millioner biler hvert år. Hvor skal mineralerne til de batterier komme fra? Hvert år?, spørger Reichman.
Ladestandere er unødvendige
At bygge en infrastruktur af ladestandere – både de private og offentlige tilgængelige – er der heller ikke nogen fidus i, mener Aston Martin.
Løsningen er, ifølge Reichman, brint og syntetisk benzin. Hvis nok bilproducenter slår sig sammen og udviklingen af synetiske brændstoffer, vil lovgivere i de forskellige lande ikke have de infrastruktur-hovedpiner, man har nu, mener han.
Hvis bilproducenterne går sammen om at udvikle syntetiske brændstoffer, vil forbrændingsmotoren være meget renere end den tilsvarende bil med elmotor. Desuden vil der altid være kunder som foretrækker forbrændingsmotoren, lyder det i interviewet.