I Formel 1 skal de fra 2026 klare sig helt uden. Men når det kommer til gadebilerne, er Aston Martin på den uden Mercedes’ hjælp.
Allerede for tre år siden sagde Aston Martins administrerende direktør Lawrence Stroll, at mærket fortsat vil have modeller med forbrændingsmotorer på programmet efter 2030.
Men allerede året efter sagde Mercedes, som Aston Martin får sine motorer fra, at man senest i 2025 vil stoppe udviklingen af forbrændingsmotorer. Og i 2039 vil der ikke længere stå Mercedes på nogle forbrændingsmotorer.
Og det stiller Aston Martin i noget af dilemma, indrømmer mærkets tekniske direktør Roberto Fedeli i et interview med Autocar.
Særligt den kommende Euro 7-norm, som EU efter planen gør til lov 1. juli 2025, bliver en udfordring, erkender chefen.
LÆS OGSÅ: Nu sker der noget for bilmiljøet – her åbner Horsens for lovligt gaderæs
– Mercedes er for os ikke bare en motorleverandør. Mærket udgør basen i vores tekniske struktur. Vi har baseret ny komponenter på Mercedes-teknik.
Sidste år fortalte Aston Martin, at man netop på grund af stadigt strengere emissionskrav ikke kunne forsvare at have mærkets egen-udviklet V12-motor på programmet. Den forsvinder i 2026.
Det bliver heller ikke til noget med en ny Vanquish. Aston Martin havde ellers planer om på egen hånd at udvikle en V6-motor som modsat til McLaren Atura og Ferrari 296 GTB. Men der bliver altså ikke noget af det koncept, som briterne første gang viste frem i 2026.
Aston Martins ingeniører forsøgte dog at redde projektet ved at skifte til en V8-motor fra AMG. I sidste ende blev der dog heller ikke noget af den idé, og på et tidspunkt holder Mercedes helt op med at bygge forbrædningsmotorer.