Bilmærket Aston Martin har med flere nye modeller fart på i disse dage. Men det er dyrt. Faktisk koster det briterne over 13 millioner kr. om dagen.
Aston Martin taber penge – over 13 millioner kroner om dagen.
Den britiske bilproducent annoncerede i sidste uge et tab på 83 millioner kroner før skat i tredje kvartal. Selvom det var bedre end forventet, betyder de vedvarende tab, at Aston Martin har brugt 3,3 milliarder kroner i år. Eller over 13 millioner kroner hver eneste dag.
Disse tal kommer efter Aston Martins opdaterede salgsprognose fra september, der advarede om reduceret årlig fortjeneste og en nedskæring i produktionen på 1.000 biler. Begrundelsen var forsyningsforstyrrelser og mindre efterspørgsel i Kina. Indtil videre har Aston Martin rapporteret et tab før skat på 1,8 milliarder kroner frem til slutningen af september.
Antallet af leverede biler, der senest er opgjort 30. september, viser et fald i salget på 17 procent år-til-dato fra 4.398 biler sidste år til nu 3.639 biler.
LÆS OGSÅ: Sverige vil stoppe kørekortsnyd som også er i Danmark
Salget af SUV’en DBX er faldet med 52 procent og udgør nu bare 30 procent af det samlede salg. På samme tidspunkt sidste år tegnede den sporty SUV sig for mere end halvdelen af alle solgte Aston Martin-modeller.
Det skriver The Times.
Salget af Aston Martins sportsvogne – Vantage og DB12 – er steget med 16 procent i forhold til året før takket være øget produktion af Vantage. Dette tal forventes at stige yderligere, når leverancerne af Vanquish begynder senere i år og ind i 2025.
Salget af virksomhedens “Specials” – altså specialmodeller – som inkluderer Valour og Valkyrie er steget med 132 procent. Alligevel svarer det kun til 90 biler.
De nye tal betyder, at Aston Martin ifølge mediet har opgivet at nå break-even i år. Virksomheden har desuden optaget betydlige lån og øget sin nettogæld med næsten 50 procent til 8,1 milliarder kroner. Det er omkring 40 procent højere end hele virksomhedens værdi, skriver The Times.
På trods af salgstallene og den øgede gæld er administrerende direktør Adrian Hallmark fortrøstningsfuld.
– Forbedret økonomisk og operationel præstation i tredje kvartal 2024 demonstrerer vores strategis effektivitet.
– Vi er på rette vej til at nå vores reviderede forventninger til hele året 2024, hvilket afspejler de nødvendige tiltag, der blev taget i september for at justere vores produktionsvolumen i betragtning af forsyningsforstyrrelser, som vi proaktivt håndterer, og det svage makroøkonomiske miljø i Kina, sagde Hallmark så sent som 30. september i år.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!