Ejere af den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en dyr reparation, hvis ikke de lukker kølerhjelmen helt korrekt.
Ejere af den nye Dodge Charger Daytona kan få en dyr overraskelse.
Ikke bare er ejerne meget få i antal, fordi Dodge ikke kan sælge bilerne, en fejl i kølerhjelmens konstruktion koster 1.400 kroner i timen at udbedre.
Hvis altså det går galt.
Problemet opstår, hvis kølerhjelmen ikke lukkes korrekt på den elektriske muskelbil.
Mekanikeren Jordan Rose opdagede problemet. Han arbejder hos Hall Chrysler Dodge Jeep Ram i Virginia Beach. Han har delt en optagelse af det korrekte problem på Youtube.
Videoen viser to Charger Daytona side om side. Begge biler har præcis samme problem. Låsen til kølerhjelmen virker ikke.
Man kan kun åbne hjelmen ved at trække manuelt i et kabel. Knappen inde i bilen virker slet ikke. Det er frustrerende på en helt ny bil.
De nye biler koster over 60.000 dollars hjemme i USA. Det svarer til mere end 415.000 danske kroner.
Fejlfinding på en helt ny elbil
Jordan Rose sammenlignede de defekte låse med en ny model uden problemet. Den nederste metaldel på de gamle låsemekanismer er bøjet, også selvom kølerhjelmen måske kun har været åbnet én gang. Det er årsagen til problemet.
Rose undersøgte sagen nærmere. Han fandt ud af, at der findes en særlig procedure, som ejerne skal følge for at undgå skaden.
»Du tror måske, at en kølerhjelm bare er en kølerhjelm. Men åbenbart ikke på den her bil, siger Rose i sin video.
Det betyder, at man ikke bare kan tage fat og smække hjelmen i. Gør man det, risikerer man at ødelægge låsemekanismen.
Man skal i stedet sænke hjelmen forsigtigt ned over låsen. Derefter skal man presse kølerhjelmen det sidste stykke ned med to hænder.
Korrekt lukning og mulige mekanikeregninger
I bilens instruktionsbog nævnes endda et tredje trin i proceduren. Man skal aktivt bekræfte, at kølerhjelmen er lukket korrekt, før man forlader bilen.
For at udskifte låsen skal mekanikeren fjerne flere plastikpaneler. Panelerne sidder inde i bilens “frunk”, altså det forreste bagagerum.
Selve låsen holdes fast af to 10-millimeter bolte. Der er også et par elektriske stik, der skal afmonteres og monteres igen.
Reparationen er måske ikke dækket af bilens garanti. Det kan ske, hvis værkstedet vurderer, at fejlen skyldes forkert brug fra ejerens side. Ejeren risikerer dermed selv at skulle betale for reparationen.
Officielt holder Dodge’ egne værksteder en timepris omkring 200 dollar. Det er cirka 1.400 danske kroner i timen.
Det viser diskussioner på online forummet Reddit, som både mekaniker og værkføre har deltaget i.
Problemet er i sig selv ikke stort, så længe ejerne kender proceduren. Men erfaringen viser, at mange ejere ikke læser instruktionsbogen grundigt. De risikerer derfor en dyr lærestreg.
Den dårligt konstruerede kølerhjelmen er bare det seneste af en lang række problemer for Dodge. Bilmærket tog nemlig helt fejl af den elektriske ‘muskelbil’.
Kunderne bliver væk, og de, der alligevel våger sig ud i et køb, skal forvente, at deres bil går i stykker hos forhandleren inden levering. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk