Og det er der ifølge Audi-toppen en helt naturlig forklaring på.
Audi har ikke været stille på elbilsfronten det sidste stykke tid. Tværtimod har Ingolstadt-fabrikken lige præsenteret E-Tron GT – en mere komfortabel udgave af søsterbilen Porsche Taycan – der tilmed er næsten lige så hurtig.
Ved udgangen af dette årti bliver A4 og A6 elbiler, ligesom Audi-toppen overvejer at gøre en ende på R8 som benzinbil. Alligevel bliver det højst sandsynlig ikke Audi, der sender batteriet med 1.000 kilometers rækkevidde på gaden. Det fortalte Audis topchef Markus Duesmann fornylig til Roadshow.
Og forklaringen ligger lige for.
– Jeg er ikke sikker på, at det at udstyre biler med batterier til tusindevis af kilometer, bliver vejen vi går ned ad, sagde topchefen.
For det første mener Markus Duesmann, at der fremover bliver kortere mellem ladestanderne. Desuden vil de større batterier gør det dyrere for forbrugerne i sidste ende.
Audi-chefen anerkender dog, at overgangen fra fossilt brændsel til strøm ikke bliver let. Heller ikke for fabrikkens egne kunder.
– I dag kører du ind på en tankstation og fylder din bil op. Det en meget naturlig måde at gøre det på. Med elbilerne bliver det lidt anderledes. Man er nødt til at justere sin kørselsadfærd en smule. Men når først det er sket, er jeg sikker på, at rækkevidden i elbiler bliver mindre, fordi de gør bilerne unødvendigt tunge og unødvendigt dyre, fortæller Markus Duesmann.