I et interview med Top Gear kommer Audis topchef med en nedslående melding for alle som elsker brændstofmotoren.
Porsche bygger en hel fabrik i Chile, som kun skal producere syntetisk benzin. Det såkaldt e-fuel. Men spørger man konkurrenterne og søstermærket Audi, er der absolut ingen fremtid i den type brændstof. I Ingolstadt satser man i stedet fuldt og helt på elbiler som fremtidens transportmiddel.
Det siger Audis topchef Oliver Hoffmann i et interview med Top Gear.
– I andre dele af industrien – som eksempelvis til både og fly kan det (syntetisk brændstof) være en løsning. Men vores fremtid, og for at være helt ærlig fremtiden inden for persontransport, er elektrisk.
Omvendt kan man sige, at det er, hvad vi forventede fra Audis side. Tyskerne har længe sagt, at de vil tage livet af forbrændingsmotoren i deres modelprogram. Også længe før et eventuelt politisk forbud gør det nødvendigt.
LÆS OGSÅ: Tyskland støtter EU-forslag – vil forbryde forbrændingsmotoren
Det er dog ikke, fordi Audi har noget imod hverken syntetisk benzin eller brint. Problemet er, siger Hoffmann, forsyningssikkerheden. Audi mener ikke, at der vil kunne produceres nok grønt strøm til fremstillingen af Co2-neutralt brændstof, som forbrændingsmotorer kan køre på.
Det står i stærk kontrast til BMW’s mening om tingene. Her taler man faktisk slet ikke om syntetisk benzin. Ikke offentligt i hvert fald. Snarre har fabrikken i Bayern meldt ud, at man holder fast i forbrændingsmotoren som den er. Først skridt på vejen er at få nye motorer med både fire, seks og otte cylindre til at leve op til de kommende Euro 7-emissionskrav. Hvilket BMW faktisk allerede siger, at de kan.