Faktisk siger Audi-chef Markus Duesmann, at dieselmotoren af i dag er den langt mest effektive forbrændingsmotor.
Er forbrændingsmotoren ude eller inde eller måske helt fortid? Det sidste er ikke tilfældet. I hvert fald ikke hvis man spørger Audi-chef Markus Duesmann. Han er chef for tyskernes reseach-og udviklingsprogram, og her er holdningen altså klar.
Faktisk er Duesmann gået så langt som til Automotive News Europe at sige at “Audi stadig elsker diesel(motoren,red).”. Ifølge Audi-chefen vil fabrikken således gøre et ihærdig forsøg på holde forbrændingsmotoren i live.
Udviklingen fortsætter trods strengere krav
Også selvom det betyder, at man endnu engang er nødt til at se på udledningen af udstødningsgasser for at leve op til stadig strengere krav på området. Disse krav kommer blandt andet fra EU.
Blandt andet derfor tror Duesmann da også, at dieselmotoren har tabt popularitet blandt visse kunder. Men det holder altså ikke Audi fra at fortsætte udviklingen af forbrændingsmotoren.
Udmeldingen fra Duesmann kommer blot måneder efter, at det kom frem, at Audi højst sandsynlig skærer deres RS-program kraftigt ned på motorside. Fremtidens RS-modeller kommer altså til at dele samme motorkonfiguration. Lidt ligesom hos Volvo, hvor den eneste motor, man har, er en firecylindrede sag. Både som diesel og benzin godt nok.
Duesmann mener, at forbrændingsmotorene skæbne er en politisk beslutning. Og at især dieselbilen har et langt liv endnu. Særligt i Europa. Men benzinbiler lever endnu længere.
Om Audi-manden så har ret, ja, det har vi kun tiden (og politiske beslutninger) til at vise os.