Et hold Audi-lærlinge har for en stund fået lov til at lege med tanken – ‘hvad nu hvis NSU genopstod?’.
NSU – eller Mechanische Werkstätte zur Herstellung von Strickmaschinen – blev lagt endeligt i graven i 1977. Det var Volkswagens beslutningen. Og den har tyskerne med hovedsæde i Wolfsburg ikke ville lave om siden.
Og dog. For mærket, der endte med at blive lagt sammen med Auto Union og blev til Audi – vender for et kort stund tilbage.
Endda med et moderne bud på en NSU Prinz 4. En af mærkets mest ikoniske modeller. Desværre, fristes man til at sige, er det ingen NSU Spider. For så ville det – måske – have betydet et comeback til wankelmotoren.
Men nej. Volkswagen-lærlingene rør faktisk slet ikke ved forbrændingsmotoren. I stedet er konceptet NSU Prinz 4 helt elektrisk.
LÆS OGSÅ: Kontroversiel værkstedskæde har igen million-underskud
Bilen har dog 240 hestekræfter at byde på. 210 mere end den oprindelige Prinz 4’ers to-cylindret motor. Kræfterne kommer fra samme el-motor, som vi finder i Audi e-tron.
Selve batteripakken er hente fra hybriden Q7 e-quattro. Hvilket betyder, at den er klein nok til lige at kunne klemmes ned i det forreste ‘rum’ mellem forhjulene. Her havde den oprindelige Prinz 4 sin benzintank liggende.
Udover batteripakken er NSU’en teknisk set en lidt længere Audi A1 med brede skærme. Og hvorfor så det? Fordi Audi kan.
– Projektet gav vores lærlinge en chance for at arbejde frit med forskellige teknikker og materialer.
– Eksempelvis benyttede de sig udover den elektriske drivlinje også af 3D-print, en anden af fremtidens teknologi. Kulfiber – kendt fra motorsporten – blev også brugt til kølerhjelmen, forklarer lærlingenes ‘mester’ – Audis uddannelsesansvarlige Timo Engler.