Det er først og fremmest et hensyn til det kinesiske marked, der får Audi til at droppe sit logo på verdens største bilmarked.
Lige siden 1932 har Audi udstyret sine biler med de fire ikoniske ringe. En ring for hver af de fire sammenlagte mærker, Audi består af.
Men den tradition ser det nu ud til, at tyskerne er klar til at hælde direkte i toilettet. Og frem for alt trække ud. Altså på det kinesiske marked.
Det skriver Reuters.
Nyhedsbureauet citerer flere kilder med kendskab til Audis ageren på og planer for det kinesiske marked. Herfra lyder det, at det tyske mærke vil droppe logoet. I hvert fald på en række kommende elbiler.
LÆS OGSÅ: Endnu et Formel 1-hold har vraget Kevin Magnussen
Det sker angiveligt af hensyn til mærkets brand, image og anseelse i netop Kina. Audi har over for Reuters ikke villet kommentere på kildernes påstande.
Men det er et faktum, at Audi lider i Kina. Alene i løbet af 2024 har mærket solgt under 10.000 nye biler på verdens største bilmarked. Til sammenligning har de lokale mærker Nio og Zeekr, sidstnævnte er et søstermærke til Volvo, solgt næsten otte gange så mange biler.
Audis krise i Kina mærkes også på chefgangene. Nedgangen i salget til kineserne var ifølge finansmagasinet Forbes en direkte årsag til, at mærkets tidligere administrerende direktør Markus Duesmann blev fyret i juni 2023.
Hvis det sker, er logoet dog ikke det eneste, Audi dropper. Mærket har allerede opgivet at stå helt på egne ben i Kina. Og allerede sidste år bekræftede tyskerne et samarbejde med koncernen, som også ejer MG. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!