Massefyringer er ved at blive en realitet på Audis fabrik i udkanten af Bruxelles, Belgien. Produktionen skal flyttes til Mexico.
Den ene af to tilbageværende bilfabrikker i Belgien står over for en total nedlukning, trods forsøg på at holde den åben fra politisk side.
Fabrikken tilhører Audi, som får bygget Q8 e-tron i Belgien. Men interessen for bilen, der var Audis første masseproducerede elbil, er så lille, at mærket ikke længere vil forsvare, at samlebåndet holdes kørende.
Det skriver Handelsblatt.
Af samme grund har Audi påbegyndt en såkaldt høringsproces, der er lovpligtig i Belgien. Men i praksis er det første skridt i retning af en nedlukning af fabrikken. Her er der stadig 3.600 ansatte på lønningslisten.
LÆS OGSÅ: Elbiler gør danskerne mere køresyge, siger cheflæge
De ansatte har overlevet en fyringsrunde fra tidligere i år. Audis første i Belgien nogensinde. Her røg over 300 stillinger, og allerede dengang talte mærket om at lukke fabrikken. Nu ser det ud til at ske.
I stedet flytter Audi noget af sin produktion til Mexico, hvor lønningerne er markant lavere. Samtidig er det ikke planlagt nogen efterfølger, som kan produceres på fabrikken i Belgien.
Lukker fabrikken, vil Volvo være det eneste bilmærke, som stadig får bygget biler i Belgien. Audis tilbagetrækning betyder, at yderligere 1.000 ansatte risikerer at blive fyret allerede til oktober. I maj 2025 ryger yderligere 1.100 stillinger. Desuden er 1.000 stillinger hos underleverandører i fare.
Den tyske avis skriver, at Audi lige nu undersøger alle muligheder. Bl.a. en interesse fra en eventuel investor. Men som det ser ud lige nu, vil den sidste Audi snart være bygget i Belgien.
I det hele taget er bilindustrien et ekstremt presset sted i øjeblikket. Flere helt store virksomheder – bl.a. Recaro, BBS, Continental og flere bilmærker risikerer konkurser. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!