Audi risikerer at blive sagsøgt for milliarder af kroner. 77.000 ejere af e-tron-modellen må ikke lade deres batterier helt op.
Jaguar købte sidste år næsten 3.000 elbiler tilbage fra kunderne, fordi et problem med brandfarlige batterier ikke kunne løses. Nu riskerer Audi det samme.
70.000 e-tron-ejere har allerede fået besked på, at de ikke må lade deres elbiler helt op, fordi bilerne kører rundt med problematiske batteripakker fra LG.
Og adskillige hybridbil-ejere har fået besked på, at de slet ikke må lade på batterierne. Læs mere om det her.
Og nu kan et sagsanlæg fra vrede ejere vente lige rundt om hjørnet. Audi har nemlig ikke kunnet løse problemet med de brandfarlige batterier permanent. Og en software-løsning trækker i langdrag.
Ifølge tilbagekaldelsesdokumenter fra det tyske svar på Færdselsstyrelsen (KBA) er 43.000 biler i Europa en del af tilbagekaldelsen.
Helt konkret er der en alvorlig fejl i højspændingsbatteriet, der kan forårsage selvafladning og termisk overbelastning. Det kan i sidste ende udvikling sig til brand. Hvilket allerede er sket lfere gange.
Ifølge Audi er der endnu ikke nogen løsning på problemet. Altså andet end at Audi vil udstyre bilerne med en række advarende klistermærker, og fortælle ejerne, at de skal holde sig fra lade bilerne op. Og det helt eller delvist.
Indtil nu har det tyske bilmærke sagt, at der ville være en softwarebaseret løsning klar i foråret. Men nu er den deadline revet i stykker.
Det kan dog også vise sig, at der skjuler sig hardwarefejl i batteripakkerne, som Audi har udstyret bilerne med. Og er det tilfældet, kan omprogrammeringer ikke løse problemet.
– Hvis der er tale om defekte celler, er det en mekanisk fejl, der ikke kan løses med software. Det eneste, softwaren kan, er at mærke, om det bliver varmt, og give alarm, siger David Brandell til Carup.
At tyskerne bliver ved at med skubbe ved løsning foran sig, er omvendt ikke særligt overraskende. For er der defekter på de fysiske batterier, kan det udløse en regning i milliardklassen til det i forvejen hårdtpressede bilmærke.
Audi oplyser dog, at batteripakkerne i el- og hybridbilerne er opbygget i moduler. Det vil sige, at batterierne vil kunne repareres. I hvert fald i teorien. Det ændrer bare ikke på, at der venter en milliard-regning i garantisager, hvis ikke tyskerne finder en løsning uden for selve batteripakkerne.
I USA har ejere af Audi e-tron allerede sagsøgt mærket, fordi der endnu ikke er styr på de brandfarlige batterier.
Bilisterne mener, at Audi hverken har oplyst dem tilstrækkeligt om batterifejlen eller gjort nok for at udbedre den.
Det er dog ikke kun LG-batterierne, der giver Audi og flere andre bilmærker problemer. I USA har Samsung taget ansvaret for 180.000 problematiske elbiler.
Læs flere artikler efter annoncerne: