Med strategien ‘Vorsprung 2030’ har Audi slået fast, at mærkets fremtid er elektrisk.
Trods tidligere udmeldinger om, at forbrændingsmotoren – også på det pt. meget udskældte diesel – har en fremtid, har Audi nu meldt ud, at forbrændingsmotoren snart er fortid.
Fra 2026 vil mærket kun lancere elbiler, og i 2033 forlader den sidste bil med forbrændingsmotor samlebåndet. Den strategi kalder mærket Vorsprung 2030. Ja, det betyder også, at hybridbiler ikke klarer cuttet.
Omvendt gælder strategien kun for helt nye modeller. Altså klarer nuværende modeller sig altså lidt endnu. Frem mod 2033 kan vi altså kun krydse alt, hvad vi har for, at den femcylindrede RS3 og V10-monsteret R8 får et facelift. Eller flere?
For så overlever forbrændingsmotoren bare lidt længere.
Omvendt er det allerede bekræftet, at Audi TT skal på pension. I hvert fald som benzinbil. Audi overvejer nu at give navnet comeback på en ren elbil.
Det ser sort ud for performance-modellerne
R8’eren har aldrig solgt helt vanvittigt, men Audi ser ud til at ville holde bilen med den mægtige V10-motor i live så længe, det overhovedet kan lade sig gøre.
Den seneste RS4 kører på en platform, som blev sendt på gaden i 2016. Modellen er baseret på A4’eren, som Audi allerede har sagt kun kommer som elbil fremover. Det samme gælder A6 og dermed RS6.
Hvorfor Audi nu melder en dato ud, kan der være flere forklaringer på. En af de mest sandsynlige er de strengere emissionskrav, som den kommende Euro7-norm for fossilbiler, som EU’s politikere i øjeblikket er ved at strikke sammen.