Bilerne skal bygges på Audi og Porsches fælles PPE-platform. Og så alligevel ikke helt. For Audi bygger ikke bilerne helt selv.
De elektriske modeller, som Audi fremover bygger i Kina, vil have batterier lavet af kinamærket BYD.
I Kina vil Audi bl.a. samle de kommende modeller Q6 e-tron og A6. Begge biler vil, fordi kineserne godt kan lide det, kunne fås med ekstra lang akselafstand.
Men bilerne får altså også kinesiske batterier. Til de billigste biler vil Audi bruge BYD’s lithium-ion-batterier, mens de dyrere modeller får de dyrere batterier fra CATL.
Ifølge Car News China bliver der brugt 2,6 milliarder euro svarende til 20 milliarder danske kroner alene på at få Audis nye, kinesiske joint venture op at stå.
LÆS OGSÅ: Har lige fået ny kontrakt – nu kritiserer han åbentlyst Formel 1-hold
Penge skal helt konkret bruges på en fabrik, der vil kunne bygge 150.000 biler hvert år. Audi forventer, at fabrikken står klar i december 2024. Kort efter vil man kunne begynde at bygge den lange udgave af Q6’eren.
En bil der faktisk også findes med forbrændingsmotor i Kina. Endda som det eneste, nye VAG-produkt der fortsat kører med VR6-motor.
Den benzindrevne topmodel har 300 hestekræfter og 500 Nm fra en 2,5-liters VR6-motor. Til sammenligning får den Q6 55 E-Tron, Audi også tager til Europa i løbet af 2025, mindst 375 hestekræfter.