Og med et moment på 770 Nm kan de store Audi’er uden problemer flytte sig.
Siden introduktionen af SQ7 og SQ8 har Audis europæiske kunder måttet ‘nøjes’ med dieselmotorere. Ikke at det gør noget, for den 4-liters TDI-motoren yder 435 hk og leverer et drejningsmoment på 900 Nm mellem 1.250 og 3.250 omdr./min.
Men nu er benzin også en mulighed med en fire-liters biturbo-V8’er.
Sprinten fra 0 til 100 km/t klares på 4,1 sek. for begge modeller, og mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t tager blot 3,8 sek. Den elektronisk begrænsede tophastighed ligger – i vanlig tysk ‘gentlemen’-stil (red.) – på 250 km/t, skriver Audi Danmark i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Nu 3D-printer Porsche stemplerne til 911 GT2 RS
Meget moderne kan de store SUV’er dog frakoble op til fire cylindre på en gang, når der ikke er brug for samtlige kræfter. Det sparer på brændstoffet og skåner miljøet. Faktisk giver det et forbrug på 8.3 kilometer literen for både SQ7 og SQ8.
En 8-trins tiptronic-gearkasse og det permanente quattro-firehjulstræk, som vi kender det fra de dieseldrevne udgaver, tager Audi med over i benzin-bilerne.
Kulfiber skiver inde bag de op til 22″ store fælge
Audi SQ7 kører som standard på 20” fælge, mens man som ekstraudstyr kan få fælge på op til 22”. På SQ8 er standardstørrelsen 21”, og man kan tilvælge fælge i størrelse 22” og 23”. Bremseskiverne på forakslen har en diameter på 400 mm på begge modeller.
Som alternativ tilbyder Audi ekstra effektfulde og stabile skiver af kulfiberkeramik til både for- og bagakslen
De nye SQ7 og SQ8-modeller med benzinmotor introduceres i Danmark i løbet af efteråret 2020. Desværre er importøren ikke klar med prisen endnu.