Tak skal I have, Audi.
Nok ser elbilen ud til at ræse ind på det globale marked for bilkøbere. Ikke mindst på grund af politiske ønsker om at gøre forbrændingsmotoren til fortid inden 2035.
Men én ting lover i hvert fald Audi, når det kommer til gennemprøvet bildesign, at holde fast i. Knapperne i kabinen rør tyskerne ikke ved.
Den udmelding kommer efter en årrække, hvor alverdens bilproducenter ellers har gjort alt, hvad de overhovedet kunne for at skrotte den gamle dreje-og trykknap.
Det til gengæld for fingertryk og gestik som bilejere af især de dyrere tyske premiumbiler har måttet trækkes med i nogle år nu. Hvem husker ikke, da BMW i 2015 forsøgte sig med håndbevægelser for at skrue og op ned for højtalerne i den dengang nye 7 Serie.
Vil undgå flop
Det er flop som disse, Audi nu prøver at undgå ved at love, at man holder liv i de fysiske knapper. En udmelding som står i skærende kontrast til Audis mening i 2019. Her fortalte Ingolstadt-fabrikken, at man gjorde alt for netop at udrydde knapper i kabinen.
Altså lige indtil det tre år senere ikke var smart længere. For nu slår mærkets interiørdesigner Maksymilian Nawka bak på den udmelding.
– Når du designer en bil, kigger du altid bagud. For at dobbelttjekke eller måske finde ud af, hvad der var virkelig godt førhen, siger designeren med henvisning til de fysiske knapper.
Det er da også derfor, at Audis seneste konceptbiler Audi Grandsphere og Skysphere benytter en blanding af knapper og touchpaneler i kabinerne.