Noget tyder på, at det snart er store skiftedag i VAG-gruppen.
Hidtil har Bentleyer været bygget på Volkswagens platforme. Sådan har det været, siden VAG-gruppen opslugte mærket tilbage i 1998. Men nu tyder meget på, at tyskerne rokerer rundt på tingenes vante gang.
I hvert fald mener flere internationale medier at vide, at Volkswagen fra 2021 sender Bentley-platformene over i hænderne på den interne firmaalliance mellem Audi og Porsche.
Det betyder, at Bentleys finanser og teknologiske formåen skal styres fra Ingolstadt allerede fra nu, og ikke som nu fra VAG-gruppens hovedkvarter i Wolfsburg.
Fremtiden er bæredygtig luksus
Audis rolle i VAG-koncernen er da også blevet større inden for de senere år, således at det nu er i Ingolstadt, hvor Audi holder til, at man fokuserer krafterne på udvikling af gruppens kommende bilmodeller.
Bentley er da også en god forretning for VAG-koncernen. Af sidste års regnskab fremgår en fortjeneste på 65 millioner euro. Det skal i øvrigt sammenholdes med, at Bentley solgte rekord-mange biler netop det år.
Hvad betyder rokaden så? Jo, tyske Automobilwoche mener at vide, at den næste Flying Spur og Continental GT skal bygges på den fælles Audi-Porsche-platform for premium-biler, Premium Platform Electric (PPE).
I den sammenhæng er det interessant, at Bentley allerede har været ude og sige, at mærkets kommende modeller vil være mindre ‘bling’-agtige. I stedet vil man fokusere på at bygge “bæredygtigt luksus”.