En tidligere Audi-chef røber nu, at mærket var langt fremme med udviklingen af en 5-cylindret superbil.
Hvad der skulle være gået anderledes, ved vi ikke. Men nu kommer det frem, at Audi faktisk overvejede at bygge en 5-cylindret superbil. Bilen skulle have været en efterfølger til den første-generation af R8 med V8-motor.
Det fortæller Marcos Marques, der bl.a. andet havde ansvaret for Audi TT RS, i et nyt interview.
Manden, der i dag har en del af ansvaret for Porsches e-fuel-program, afslører, at en 5-cylindret R8’er ville have været et billigere alternativ til V10-modellen. Bl.a. fordi Audi ville skrotte firehjulstrækket, nøjes med baghjulstræk og tilbyde kunderne en manuel gearkasse.
Begge biler skulle i øvrigt have været en del af tyskernes modelprogram samtidig. Hvor langt Audi nåede med de planer, kommer Marques ikke ind på. Men han afslører, at den 5-cylindret R8 var ‘næsten lige så hurtig som V10-modellen’.
LÆS OGSÅ: Så mange biler har politiet taget fra vanvidsbilister de sidste to år
Marques kalder det “en skam”, at Audi ikke gik videre med planerne.
– Den lød anderledes, og jeg tror, det ville have passet godt til R8’eren. Bilen var lettere og mere agil gennem sving. Men måske mente folkene hos Audi Sport, at den ikke føltes ‘som en rigtig R8’er.’. I hvert fald besluttede de ret sent at droppe projektet.
I dag er R8-modellen helt død. De sidste udgaver havde 5,2-liters V10-motor, baghjulstræk og 620 hestekræfter.