Audis salg styrtblødte i løbet af 2024. Værst stod det til hjemme i Tyskland. I alt er mærket næsten en kvart million biler bagud i forhold til 2023.
Audis salgstal for 2024 viser en betydelig nedgang på næsten en kvart million biler.
Faldet kommer efter et rekordår i 2023 og er et udtryk for de udfordringer, den europæiske og særligt den tyske bilindustri står over for.
Salget af Audi-biler faldt med knap 12 procent i 2024 sammenlignet med året før. Det svarer til et fald på 224.000 solgte biler.
Også salget af elbiler var lavere end i 2023, med et fald på otte procent til 164.000 solgte enheder. Særligt det tyske marked oplevede en markant nedgang, hvor salget faldt med over 20 procent.
Audi forklarer nedgangen med et generelt vanskeligt økonomisk klima præget af stagnation og strukturelle problemer.
Den spændte politiske situation globalt bidrager yderligere til udfordringerne for bilindustrien og påvirker forbrugernes købelyst.
– Rekordåret 2023 blev efterfulgt af et år, hvor ‘det generelle økonomiske miljø var præget af stagnation og strukturelle problemer‘.
– Men også at den spændte politiske situation giver store udfordringer for hele bilindustrien. Noget der påvirker forbrugere over hele verden, skriver Audi.
Faldet i Audis salg har ført til bekymring for mulige jobtab. Ifølge Manager Magazin forventes Audi at reducere antallet af stillinger på lønningslisten med 2.000. I hvert fald på mellemlangt sigt.
Boosted har tidligere kunnet fortælle, at tyskernes tjekkiske søstermærke Skoda nu salgsmæssigt klare sig bedre. Og det endda hjemme i Tyskland.
Mediet skriver endvidere, at målet er at skære i arbejdsstyrken med i alt 15 procent, hvilket i Tyskland alene ville betyde en reduktion på omkring 4.500 stillinger.
Det forventes, at nedskæringerne primært vil ramme stillinger uden for den direkte bilproduktion, eksempelvis inden for udvikling.
Audis økonomiske resultater i tredje kvartal af 2024 viste et markant fald i overskuddet. Dette skyldes blandt andet omkostninger forbundet med lukningen af elbilsfabrikken i Bruxelles, hvor Audi Q8 e-tron blev produceret.
Audi er dog langt fra de eneste, der lider. Faktisk er hele bilindustrien så presset, at fyringer og nedskæringer er en del af hverdagen. Der er dog enkelte undtagelser. Eksempelvis har ét bilmærke alene ansat 200.000 nye folk på 3 måneder. Læs mere om det her.