Audi tilbagekalder nu 110.000 biler, fordi den elektroniske hรฅndbremse kan vรฆre defekt. Tyskerne mener at kunne rette det med en software-opdatering.
Softwarefejl i Audi Q4 e-tron kan give problemer med bilens parkeringsbremse. Nรฆsten 110.000 biler skal pรฅ vรฆrksted. Der er ogsรฅ meldinger om batteriproblemer.
Audi stรฅr over for en omfattende tilbagekaldelse. Nรฆsten 110.000 eksemplarer af elbilen Audi Q4 e-tron skal pรฅ vรฆrksted. ร rsagen er en softwarefejl relateret til bilernes elektriske hรฅndbremse.
Fejlen betyder, at hรฅndbremsen muligvis ikke fungerer korrekt. Det gรฆlder for biler produceret i perioden fra 2020 til 2023.
Problemet kan ikke lรธses med en opdatering sendt direkte til bilerne. Bilejerne skal derfor bestille tid hos et af Audis egne vรฆrksteer
Her vil bilens software blive opdateret af en tekniker. Besรธget pรฅ vรฆrkstedet er nรธdvendigt for at sikre, at hรฅndbremsen fungerer korrekt.
Softwareopdatering krรฆver vรฆrkstedsbesรธg
Informationschef hos Audi i Sverige, Irene Bernald, uddyber problemet. Hun fortรฆller til mediet Vi Bilรคgare:
โ Det er styreenheden til parkeringsbremsen, der skal opdateres under et besรธg hos vores forhandlere.
Ifรธlge Irene Bernald kan de berรธrte biler fortsat anvendes. Bilejere skal dog vรฆre sรฆrligt opmรฆrksomme, indtil Audis egne teknikkere har set pรฅ deres biler.
Man kan sikre, at hรฅndbremsen er slรฅet til, fรธr man forlader bilen. Den rรธde indikator i hรฅndbremsen skal lyse i bilens display i et par sekunder efter aktivering.
Tilbagekaldelsen omfatter biler fremstillet fรธr den 12. oktober 2023. Irene Bernald oplyser, at det alene i Sverige drejer sig om cirka 4.000 biler. Boosted arbejder pรฅ at finde ud af, hvor mange biler det drejer sig om i Danmark.
Bernald tilfรธjer: โ En fjerdedel af dem er allerede blevet repareret.โ Antallet af berรธrte biler i Danmark er ikke specificeret.
Batteriproblemer og mulig brandfare
Udover fejlen med parkeringsbremsen oplever Audi ogsรฅ udfordringer med batteripakker. Det gรฆlder bรฅde for rene elbiler og hybridbiler fra mรฆrket.
Flere Audi-ejere har fรฅet besked pรฅ, at de skal begrรฆnse opaldningen. Nogle har fรฅet besked pรฅ helt at undlade opladning.
Andre har fรฅet at vide, at de hรธjst mรฅ oplade batteriet til 80 procent af dets kapacitet.
Baggrunden for begrรฆnsningerne er en frygt for brandfare. Det drejer sig specifikt om batterier produceret af leverandรธren LG.
Audi undersรธger risikoen for, at de pรฅgรฆldende batterier kan bryde i brand. Bilejere med berรธrte modeller afventer yderligere information fra Audi om sagen.
I Danmark har de fรธrste ejere ifรธlge Boosteds oplysninger fรฅet en indkaldelse til vรฆrkstedsbesรธg.
Disse batteriproblemer er separate fra softwarefejlen i Q4 e-tron modellen. De bidrager dog til de nuvรฆrende udfordringer for bilproducenten.
Audi arbejder pรฅ at lรธse begge problemer for de berรธrte kunder. Er fejlen til stede pรฅ danske biler, bliver ejerne kontakte via Motorregisteret. Audi mรฅ nemlig ikke kontakte bilisterne direkte.
Hos Boosted.dk fรธlger vi udviklingen tรฆt. Du kan finde flere nyheder om Audi og udviklingen inden for elbiler og teknologi pรฅ vores hjemmeside.
Audi er da heller ikke de eneste med batteriproblemer. I Norge er der sรฅ mange problemer med Jaguar I-Pace, at importรธren nu kรธber over 100 biler tilbage.
Tilbagekรธbet sker efter, at Jaguar i USA kรธbte over 3.000 biler med prรฆcis det samme problem tilbage sidste รฅr. Herhjemme nรฆgter importรธren dog at problemet er tilstede.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk