VAG-gruppens marketingafdeling er endnu engang kommet under heftig beskydning på de social medier – denne gang for en Audi-reklame med en lille pige.
“Seksuelt provokerende”, “viser et barn i fare”. Sådan lyder bare noget af den kritik, der i de seneste timer har haglet ned over Audis marketingsafdeling, efter at man delte et reklamefremstød på Twitter.
Og hvorfor så det? Jo, reklamen viser en lille pige der nyder en banan foran den seneste Audi RS4 Avant. That’s it!
Men det har sat ild til internettet, hvor nogen har set reklamen som ‘seksuelt provokerende’. Mens atter andre farede til tasterne for at ytre “hvordan det var ‘rart’ at se, hvordan et barn kan blive slået ihjel af en bil”.
We hear you and let’s get this straight: We care for children. The Audi RS 4 is a family car with more than thirty driver assistance systems including an emergency break system. That’s why we showcased it with various family members for the campaign. (1/3) pic.twitter.com/XAeIjszUWQ
— AudiOfficial (@AudiOfficial) August 3, 2020
Helt væk er fornuften dog ikke. For andre har forsvaret Audis på alle måder uskyldige billede med det rationelle argument “at hvis man ser noget seksuelt i billedet, bør man opsøge en psykiater”.
Men lige meget hjalp det. Audi har trukket billedet tilbage og dybfølt undskyldt for “det upassende billede”.
“Audi RS4 er en familiebil med mere end 30 føreassistenssystemer”, lyder det blandt andet i undskyldningen.
Det er ikke første gang i 2020, at VAG-gruppen trækker en reklame tilbage. Tidligere i år blev koncernen nemlig heftigt beskyldt for racisme i en reklamevideo for den nyeste VW Golf – læs mere om den sag her.