For alle andre end bil-ejerne selv, er pops and bangs’-programmeringer af udstødninger irriterende. Nu vil Audi alligevel lave det.
Audi har ansøgt om patent på en ny teknologi, der kan simulere visse lyde fra udstødningen på biler med forbrændingsmotorer. Altså til biler med forbrændingsmotorer.
Teknologien kan blandt andet gengive de karakteristiske “pops and bangs”, som forbindes med biler bygget af visse tunere.
Lydene, der egentlig er et tegn på en ufuldstændigt forbrænding, bruges helt bevist af flere bilmærker. Søstermærket har bl.a. det der populært kaldes ‘DSG farts’.
Betegnelsen har en henvisning til de knald fra udstødningen som et hurtigt gearskifte med det særlige dobbeltkoblingsgear kan give.
I dag er de knitrende lyde dog ofte kunstigt skabt, og hos VW’s søstermærker bygger man nu videre på den tilgang. Nemlig til elbiler og biler med egentlige forbrændingsmotorer.
Det skriver Carmoses.
Audis forslag bygger videre på denne tilgang. Ifølge patentansøgningen vil Audi placere brændstofindsprøjtningsdyser på strategiske steder i selve manifolden.
Disse dyser skal sprøjte præcist afmålte mængder brændstof ind på nøje planlagte tidspunkter. Når brændstoffet antændes, vil det skabe lydbølger og dermed give den enkelte bil ‘en genkendelig lyd’.
Det, der adskiller Audis teknologi fra konkurrenternes, er den høje grad af præcision og kontrol, som gør det muligt at skræddersy lyden.
Audi peger på flere anvendelsesmuligheder i systemet:
- Teknologien kan bidrage til en mere engagerende oplevelse ved kørsel i sportsbiler.
- Den kan gengive en række forskellige lyde og lydbølger med stor nøjagtighed.
- Lydene kan programmeres til at ændre sig afhængigt af bilistens højre fod og køreindstilling.
- Systemet kan også bruges af andre bilproducenter til at give deres modeller en unik lydprofil.
Dette åbner mulighed for, at konkurrenter kan udvikle deres egne lyddesign og dermed skabe særprægede akustiske kendetegn for deres biler.
Ved at efterligne de klassiske udstødningslyde forsøger Audi at fastholde noget af den stemning, der forbindes med traditionelle forbrændingsmotorer – også i en fremtid spås at fylde meget mere.
Samtidig giver teknologien mulighed for, at bilproducenter kan bruge lyd som en måde at adskille sig, i en tid hvor stadig strengere love gør bilerne mere lydløse end nogensinde før.