Annonce:

Audi viser ny Q5 frem – får de vildeste baglygter

Den ultratynde OLED-lysteknologi siver nu ned fra Audi A8 til den kraftigt opdaterede Q5. Det gør det muligt at bruge baglygterne mere aktivt.

Annonce:

Den nuværende modelgeneration af Audi Q5 blev præsenteret i 2017 og kom til Danmark i 2018. Q5 er den mest solgte Audi-SUV herhjemme, der nu får en større opdatering for at få den til at ligne nyere Audi-modeller, skriver Bil Magasinet.

Den ottekantede singleframe-grill er lavere end før og skal virke bredere. Luftindtagene i frontens sider er blevet højere og er nu inddelt af trapezformede indsatser, og LED-forlygterne har fået en ny dagskørelyssignatur, som sidder højere oppe.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncen:

LED-lys er nu standard
Fra siden skal et nyt panel nederst på bilen gøre den mere let at se på. To af de 12 tilgængelige lakfarver er nye – Distriktgrøn (billederne) og Ultrablå. Som tilvalg kan vælges sort optikpakke.

LED-forlygter er nu en del af basisudstyret på Q5, mens adaptive Matrix-LED-forlygter kan bestilles som ekstraudstyr.

Audi Q5 vokser med 2 cm til 468 cm – primært på grund af de længere stødfangere. Bredden er uændret 189 cm og højden 166 cm. Akselafstanden er fortsat 282 cm.


På bagenden er der to nye elementer i form af dekorlisten mellem baglygterne og diffusorindsatsen med et tværgående indlæg.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Holder fast i ‘gammel’ kabine
Audi har valgt at køre videre med den originale kabine i stedet for at gå efter en mere moderne løsning som for eksempel den digitale stil i elbilen Audi e-tron. Audi Q5 har en ny infotainmentplatform (MIB 3), som har en 10 gange højere processorhastighed end forgængeren.

10,1″ skærmen i miden er standard og kan betjenes via tryk, håndskriftgenkendelse og stemmestyring.

Responsiv Iframe

Audi introducerer en mere fleksibel form for at købe ekstraudstyr og tjenester. Ejeren kan når som helst bestille funktioner som MMI Navigation plus og Audi smartphone interface via myAudi-appen eller myAudi-onlineportalen.

Funktionerne aktiveres trådløst via en mobildatapakke, og kunderne kan vælge mellem tre anvendelsesperioder: 1 måned, 1 år eller ubegrænset.

Besøg vores annoncør:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

OLED som advarselslamper
Audi Q5 får den nyeste generation af OLED-lysteknologien. OLED’er er organiske lysdioder, som afgiver et homogent lys. OLED-baglyset fås som ekstraudstyr. Det giver Audi’s designere mulighed for at forskellige lysdesigns og -signaturer med en og samme hardware.

Her er tre typer baglys med hver sin velkomst- og farvel-hilsen. I køreprogram Dynamic skifter lygterne til endnu en signatur.

Derudover omfatter OLED-baglyset en nærhedsregistrering: Hvis en anden trafikant nærmer sig Q5’eren bagfra, mens den holder stille, og kommer tættere på end 2 meter, så aktiveres alle OLED-segmenter som advarsel. Når Q5’eren sætter sig i bevægelse, lyser den oprindelige lys-signatur igen. Her er også dynamisk blinklys.

”Fordelene ved de digitale OLED’er er ud over en perfekt kontrast en stor homogenitet samt minimale afstande mellem segmenterne”, forklarer Stephan Berlitz, der er leder af udviklingsafdelingen for lysinnovationer hos Audi.

”De digitale OLED’er er derfor den perfekte teknologi til i fremtiden at realisere et individualiserbart lysdesign med stor præcision og fleksibilitet. Der er stadig masser af muligheder for videreudvikling af denne teknologi.”

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Ingen danske priser… endnu
I første omgang kommer Audi Q5 40 TDI med 2-liters diesel, mild-hybrid og 204 hk/400 Nm. En remstartergenerator tilfører energi til 12-volts ledningsnettet, som har et integreret litium-ion-batteri. Når bilen decelererer, genindvinder remstartergeneratoren energi, som lagres i batteriet.

Ved hjælp af MHEV-systemet kan Q5 rulle med standset motor, og start-stop-funktionen aktiveres allerede, når hastigheden kommer under 22 km/t. Samlet set forbedres brændstofforbruget med ca. 0,3 l brændstof pr. 100 km.

Audi Q5 40 TDI kører 0-100 på 7,6 sek., og tophastigheden er 222 km/t.

Efter lanceringen af den opgraderede Q5 følger en række andre motorvarianter: to andre ydelsesvarianter af den firecylindrede TDI-motor, en V6 TDI-motor samt to firecylindrede 2,0-liters TFSI-motorer. Q5 kommer igen med plug-in-hybriddrivlinje – i den opgraderede Q5 som TFSI e og i to forskellige ydelsesvarianter.

Audi Q5 produceres ligesom forgængeren på den mexicanske fabrik i San José Chiapa og lanceres i Danmark i efteråret 2020. Der er endnu ingen danske priser.

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også