Der bliver ikke nogen ny Audi Q2 eller for den sags skyld Audi A1. Audis mindste model bliver dermed A3’eren. Igen!
Audis administerende Markus Duesmann bekræfter nu, at man skrotter to modeller. Hverken den lille A1 eller den lidt mere højbenet Q2 er nemlig med i bilmærkets fremtidsplaner. I stedet vil Audi, siger direktøren, igen fokusere på det større og mere premium-prægede bilsegment.
Det betyder, at når Audi har produceret de sidste A1- og Q2-modeller, så hedder de mindste biler i modelprogrammet A3 og Q3. Nyheden delte Markus Duesmann med den tyske avis Handelsblatt i et interview fornylig.
– Vi har besluttet ikke at bygge A1’eren længere, og der vil heller ikke være nogen efterfølger til Q2. Vi har også ændret Audis identitet som premium-mærke. Vi vil begrænse vores modelsortiment i bunden og udvide det i toppen.
Topmodel med 231 hestekræfter
Da Audi A1 kom frem i 2010, var den ment som en afløser for den lille, ultra-økonomiske bybil A2, som delte teknik med Volkswagens øko-potte Lupo 3L. I sin levetid nåede Audi A1 dog at få en topmodel. Nemlig S1 med 231 hestekræfter fra en to-liters, firecylindrede benzinmotor.
Audi Q2 blev præsenteret i 2016, og de første kunder fik leveret deres biler året efter. Her er topmodellen en 2-liters benziner eller diesel. Begge deler det samme antal hestekræfter – nemlig 190 styk. Mens dieselmotoren har lidt mere moment i sig.
Historien melder ikke noget om, hvorvidt A1-søsterbilerne, VW Polo og Seat Ibiza, også er på vej væk fra samlebåndene. Men det er næppe sandsynlig. For så sent som i 2021 fik Poloen et facelift.