I en racerbil er vægt altafgørende – Audi tager det til ekstremer med en ny firecylindrede turbomotor til DTM-serien
Den tyske standardvognsserie DTM gennemgår i disse dage kæmpe forandringer. Væk er den fire-liters suge-V8, den skal i stedet afløses af en firecylindrede turbomaskine på makismalt to liters slagvolumen.
Men DTM-fans skal ikke være bekymret – især ikke for ydelsen i bilerne. Tværtimod går racerne fra omkring 500 hestekræfter til 600 styk. Imens drosles den tilladte brændstofmængde ned, så bilerne må bruge 95 kilo brændstof i timen undervejs i løbet.
Audi har allerede deres bud på en ny DTM-motor klar, og den er rasende. For på trods af turbotilføjelsen, har de tyske ingeniører skabt en motor, der kun vejer det halve af den gamle V8’er.
Altså blot 85 kilo. Dermed rammer motoren reglementets absolutte minimumsvægt. Motoren skal bruges i RS5-karosserier, som skal køre dør om dør med konkurrenterne fra BMW og Aston Martin.
Som noget særligt til den kommende sæson vil DTM-racerne undervejs i løbet have adgang til 30 ekstra hestekræfter, når der skal overhales. Lidt som vi kender DRS-systemet fra Formula 1.