I en racerbil er vรฆgt altafgรธrende โ Audi tager det til ekstremer med en ny firecylindrede turbomotor til DTM-serien
Den tyske standardvognsserie DTM gennemgรฅr i disse dage kรฆmpe forandringer. Vรฆk er den fire-liters suge-V8, den skal i stedet aflรธses af en firecylindrede turbomaskine pรฅ makismalt to liters slagvolumen.
Men DTM-fans skal ikke vรฆre bekymret โ isรฆr ikke for ydelsen i bilerne. Tvรฆrtimod gรฅr racerne fra omkring 500 hestekrรฆfter til 600 styk. Imens drosles den tilladte brรฆndstofmรฆngde ned, sรฅ bilerne mรฅ bruge 95 kilo brรฆndstof i timen undervejs i lรธbet.
Audi har allerede deres bud pรฅ en ny DTM-motor klar, og den er rasende. For pรฅ trods af turbotilfรธjelsen, har de tyske ingeniรธrer skabt en motor, der kun vejer det halve af den gamle V8โer.
Altsรฅ blot 85 kilo. Dermed rammer motoren reglementets absolutte minimumsvรฆgt. Motoren skal bruges i RS5-karosserier, som skal kรธre dรธr om dรธr med konkurrenterne fra BMW og Aston Martin.
Som noget sรฆrligt til den kommende sรฆson vil DTM-racerne undervejs i lรธbet have adgang til 30 ekstra hestekrรฆfter, nรฅr der skal overhales. Lidt som vi kender DRS-systemet fra Formula 1.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: