Audi har søgt og fået patentet på en opfindelse, som tyskerne må tro kan kurere rækkeviddeangst i elbiler. Svaret er… en trailer.
Audi har fået patent på en opfindelse, der skal afhjælpe rækkeviddeangst hos elbilejere.
Skåret helt ind til benet er der tale om en “batteritrailer”, der kan kobles til elbilen og dermed forlænge bilens rækkevidde.
Batteriet i traileren er designet, så det fungerer uproblematisk med bilens øvrige strømkrævende systemer. Men det er ikke alt.
Det skriver Carmoses.
For udover at øge rækkevidden kan traileren også optimere bilens effektivitet. Batteriet er i stand til at tilpasse sig varierende temperaturer og elbilens aktuelle batterikapacitet.
LÆS OGSÅ: Tesla har igen flest fejl til periodisk syn
For at imødekomme bekymringer om elbilers evne til i det hele taget at trække en trailer har Audi designet selve batteripakken fra traileren på en måde, så den også kan placeres inde i selve bilen.
På den måde kan man faktisk slippe for slæbe selve traileren med rundt. For uanset vi vender og drejer det vil en elbil med trailer på slæb miste noget rækkevidde, fordi den bruges på at trække den ekstra dødvægt med rundt.
Noget som også den mangeårige motorjournalisten Harry Metcalfe, der er kendt fra Evo Magazine, taler om, hvordan han selv har oplevet under en prøvetur i en elektrisk Porsche Macan.
Audis batteritrailer er blot én af mange løsninger, bilproducenter har udviklet for at forbedre rækkevidden på elbiler.
Andre mærker, som Xpeng, Mazda og Hyundai, har valgt en alternativ tilgang med EREV-modeller (Extended Range Electric Vehicles). Disse modeller kombinerer en batteripakke og elmotorer med en mindre forbrændingsmotor, der fungerer som generator.
Opfindelser er i det hele taget nok af. Også i bilindustrien. En af dem sidder svenske Isak Löfgren på. Hans firma vil bygge enhver benzin- og dieselbil om til en hybridløsning. Og det på bare fire timer pr. bil. EU tror så meget på idéen, at unionen nu vil smide penge efter løsningen. Læs mere om det her.