Undersøgelser viser, at autoværn gør meget lidt forskel. I hvert fald når det kommer til elbiler. Det bekymrer især de amerikanske myndigheder.
Med årene er bilerne blevet mange ting. Men én ting har de generelt til fælles. Nemlig vægten, og det faktum at der er blevet mere af den.
Men det er især de tunge elbiler, der bekymrer. En ny undersøgelse fra University of Nebraska viser, at den type autoværn, der løber langs motorvejene i USA, intet kan stille op mod de tunge elbiler.
Crashtest viser, at det ikke kun er elbilerne, men også autoværnet, der bliver knust i tilfældet af en ulykke.
Det skriver Associated Press.
LÆS OGSÅ: Bilister må ikke slå hjernen fra med lovligt trick
I hvert fald kunne det autoværn, universitetsfolkene brugte til testen, ikke stille meget op mod en Rivian R1T. En pickup, der vejer næsten 4 ton.
– Vi vidste på forhånd, at det ville blive en ekstrem udfordring. Systemet er ikke designet til at håndtere biler, der vejer mere end 2,2 ton, lyder det fra Midwest Roadside Safety Facility-repræsentant Cody Stolle.
Og det er næppe meningen, at autoværn skal pulveriseres på den måde. Faktisk skal de kunne modstå tæsk fra adskillige biler i tilfælde af ulykker.
Omvendt er bekymringen for de stadigt tungere biler ikke noget nyt. Da SUV’er for alvor blev populære – også uden for USA – i midt-00’erne, var debatten den samme.
Herhjemme er vi heldigvis lidt længere fremme. Allerede i 2017 blev der ved Pårup i Midtjylland sat autoværn op, der kan modstå 10 tons tunge lastbiler med 100 km/t. Det skrev mediet Ingeniøren dengang.