Et vรฆrksted med speciale i el- og hybriderbiler lรฆgger ikke fingre imellem, nรฅr det kommer til sidstnรฆvnte. Batterierne er affald efter 100.000 kilometer.
Batterier i plugin-hybrider ender som skrald efter blot 100.000 kilometer, hรฆvder det kroatiske vรฆrksted EV Clinic.
Ifรธlge vรฆrkstedet er problemet udbredt bilmรฆrkerne, og reparationer af batteripakkerne er dyre. EV Clinic har specialiseret sig i elmotorer og batterier.
Kroaterne har tidligere fรฅet skabt overskrifter, da det lykkedes dem at redde batteripakken i Tesla med over 1 million kilometer pรฅ tรฆlleren.
For nylig har EV Clinic noteret sig en stigning i antallet af plugin-hybrider med defekte batteripakker.
โ Hver kilometer, der kรธres pรฅ strรธm alene, beskadiger batteripakken fire gange hurtigere end de stรธrre batteripakker, der findes i almindelige elbiler, skriver EV Clinic.
Et eksempel er en BMW X5, hvor udskiftning af battericellerne ville koste over 120.000 kroner. EV Clinic reparerede bilen til en lavere pris. Alligvel tror kroaterne ikke pรฅ, at lรธsningen holder mere end 160.000 kilometer.
โ Bilerne er teoretisk noget skrammel ved 150.000 km, skriver EV Clinic.
Vรฆrkstedet pรฅpeger, at problemet med batterierne i hybrider gรฆlder for alle bilproducenter. I hvert fald hรฆvder kroaterne at have ordnet plugin-hybrider fra blandt andet Mercedes, Porsche, Kia, Toyota og Volkswagen med lignende problemer.
EV Clinic kritiserer plugin-hybriders design med smรฅ batterier, der udsรฆttes for stor belastning og hurtigere slid.
โ Plug-in hybrider er ikke bรฆredygtige og vil aldrig blive det, sรฅ lรฆnge de er designet med smรฅ batterier, skriver vรฆrkstedet.
Den kroatiske vรฆrksted udtrykker frustration over, at mange af de brugte plugin-hybrider ender i รsteuropa.
โ Og sรฅ undrer Europa sig over, hvorfor bilisterne mister tilliden til bilerne og vesten globale dominans i bilindustrien, skriver EV Clinic.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk