Et værksted med speciale i el- og hybriderbiler lægger ikke fingre imellem, når det kommer til sidstnævnte. Batterierne er affald efter 100.000 kilometer.
Batterier i plugin-hybrider ender som skrald efter blot 100.000 kilometer, hævder det kroatiske værksted EV Clinic.
Ifølge værkstedet er problemet udbredt bilmærkerne, og reparationer af batteripakkerne er dyre. EV Clinic har specialiseret sig i elmotorer og batterier.
Kroaterne har tidligere fået skabt overskrifter, da det lykkedes dem at redde batteripakken i Tesla med over 1 million kilometer på tælleren.
For nylig har EV Clinic noteret sig en stigning i antallet af plugin-hybrider med defekte batteripakker.
– Hver kilometer, der køres på strøm alene, beskadiger batteripakken fire gange hurtigere end de større batteripakker, der findes i almindelige elbiler, skriver EV Clinic.
Et eksempel er en BMW X5, hvor udskiftning af battericellerne ville koste over 120.000 kroner. EV Clinic reparerede bilen til en lavere pris. Alligvel tror kroaterne ikke på, at løsningen holder mere end 160.000 kilometer.
– Bilerne er teoretisk noget skrammel ved 150.000 km, skriver EV Clinic.
Værkstedet påpeger, at problemet med batterierne i hybrider gælder for alle bilproducenter. I hvert fald hævder kroaterne at have ordnet plugin-hybrider fra blandt andet Mercedes, Porsche, Kia, Toyota og Volkswagen med lignende problemer.
EV Clinic kritiserer plugin-hybriders design med små batterier, der udsættes for stor belastning og hurtigere slid.
– Plug-in hybrider er ikke bæredygtige og vil aldrig blive det, så længe de er designet med små batterier, skriver værkstedet.
Den kroatiske værksted udtrykker frustration over, at mange af de brugte plugin-hybrider ender i Østeuropa.
– Og så undrer Europa sig over, hvorfor bilisterne mister tilliden til bilerne og vesten globale dominans i bilindustrien, skriver EV Clinic.