Volvos nye batterifabrik i den svenske by Mariestad bruger helt vanvittige mængder strøm. Ifølge en avis lige så meget som en halv million menneskers forbrug.
Volvos nye fabrik til elektriske lastbiler i Mariestad har brug for enorme mængder strøm. Faktisk så meget, at det svarer til forbruget hos omkring 500.000 mennesker.
Det har skabt problemer for fabrikken, da planerne for de nødvendige strømforsyningslinjer er blevet afvist.
Fabrikkens er anlagt i byen i Korstorp, hvor Volvo planlægger at producere batterier til deres lastbiler. Aftalen om jordkøbet på 167 hektar blev indgået med den svenske kommune i juli 2023. Målet er at skabe 3.000 nye arbejdspladser på fabrikken.
Projektet har dog mødt flere udfordringer. Byggestarten, som oprindeligt var planlagt til 2024, er blevet udskudt, og produktionen forventes nu tidligst at kunne begynde engang i 2030.
En af årsagerne til forsinkelsen er den lave efterspørgsel på elektriske lastbiler. Derudover har Volvo nu fået et nyt problem at håndtere.
Når fabrikken kører for fuld kraft, forventes strømforbruget at nå 2255 GWH om året. Det svarer til den mængde strøm, som en halv million mennesker bruger i deres hjem.
Det skriver Mariestads-Tidningen.
Strømmen skulle leveres fra Ellevios nye el-station i Korstorp via fem forbindelseslinjer på hver 1.200 meter. Men Energimarkedstilsynet har afvist Volvos ansøgning om at lægge de nødvendige højspændingsledninger.
– Vi har fået afslag lige før jul, og vi vil muligvis anke det. Vi tænker på, hvad vi skal gøre nu, siger Jörgen Gustafsson, kommunikationschef i Volvo.
At få tilladelse til højspændingsledninger, en såkaldt netkoncession, er en langvarig proces. Volvo havde håbet på at få dispensation, men myndighederne afviste dette med den begrundelse, at forbindelseslinjerne ikke ligger inden for et område til industrietablering.
– At grunden i fremtiden kan anvendes til industrielle aktiviteter ændrer ikke ved denne vurdering.
Volvo overvejer at anke afgørelsen til Land- og Miljøretten. Uanset udfaldet forsikrer virksomheden, at det ikke vil påvirke resten af processen med fabrikken.
– En fremtidig afgørelse fra retten i begge retninger vil dog ikke påvirke Volvos byggeproces væsentligt.
Det er bare en formalitet om, hvordan man bygger elektriske ledninger, siger Jörgen Gustafsson ifølge den lokale avis.