En batteripakke, der er så hurtig, at den er opladet til 80 procent på 8,5 minutter. Det er, hvad kinesiske Svolt lover nu.
Den kinesiske batteriproducent Svolt har præsenteret en ny batteripakke til elbiler, der kan lades op på “bare” 8,5 minutter. Teknologi bag opladningen, der betegnes som “6C”, lover en markant reduktion i opladningstiden for elbiler.
Svolt, der er et datterselskab af den kinesiske bilproducent Great Wall Motor, har specialiseret sig i udviklingen af batteriteknologi siden 2018.
Kinesernes nye batteripakke er baseret på såkaldte “short blade”-celler af tredje generation. Deres kendetegn er et faldt, nærmest halvmåneformet design.
Disse celler pakkes tæt sammen i flade batteripakker, der er ideelle til montering i bunden af elbiler. “C”-kategorien refererer til ladeeffekten i forhold til batteristørrelsen. Et “6C” batteri kan lades fra 10 til 80 procent på 8,5 minutter, hvilket er en betydelig forbedring i forhold til tidligere teknologier.
For at sætte det i perspektiv, tager det 60 minutter at lade et “1C”-batteri fra 10 til 80 procent. Svolts nye teknologi reducerer dermed opladningstiden med over 85 procent.
Det skriver CNEVSPost.
Batteripakken benytter lithiumjernfosfatkatoder (LFP-teknologi). På den måde mener kineserne både at kunne reducere selve prisen for batteriet og øge selve pakkens modstandsdygtighed over for temperatur-udsving.
Tidligere har det været sådan, at netop shortblade-cellerne godt nok var den billigere løsning men med det kompromis, at elbil-ejerne også måtte leve med en lavere energitæthed. Ergo kortere rækkevidde.
Det nye batteri ifølge Svolt har en energitæthed på 185 Wh/kg, hvilket er i den høje ende værdi for den type batterier.
Pengene til udvikling hænger dog ikke på træerne. Så sent som i november sidste år måtte kineserne droppe en fabrik i Tyskland.
Der var ellers planer om at bruge hele 19 milliarder kroner på projektet.
Blandt de mest prominente aktører er CATL, Geely og BYD. Sidstnævnte leverer batteriteknologi til den nye Toyota bZ3X, en elektrisk crossover særligt udviklet til det kinesiske marked. Men hvem Svolt skal levere til, er fortsat et uafklaret spørgsmål.