Få dage efter afsløringen af hybrid-V8’eren GT63 E-Performance er den første elbil fra Affalterbach klar.
Og med en kampvægt på 2.665 kilo er den nye Mercedes EQS 53 ikke ligefrem nogen letvægter. Ikke desto mindre er det AMG’s første bud på en fuldt ud elektrisk bil.
Og dog. For ja, SLS Electric Drive findes. Men kun i ét eksemplar. Sådan skal det ikke være med den nye EQS. Tværtimod satser Mercedes massivt på elbiler frem mod 2030, hvor man udelukkende vil producere biler med ledning.
Men hvis vi lige skal vende tilbage til EQS 53, så skuffer den faktisk lidt. I hvert fald når det kommer det udseendet, hvor 53’eren stort set ikke skiller sig ud fra den almindelige EQS. Hvor er de brutale skærme, vrede udstødningsrør og aggressive kofangere, AMG?
Tung som bare pokker
Det, der ifølge Mercedes skal differentiere AMG-modellen, er den ‘nye’ AMG-kølergrill. Og det er det. Faktisk er der ikke engang forskel, når det kommer til motoren. Her kan AMG’eren nemlig helt det samme som EQS 580.
Her er en batteripakke på 107,8 kW. Omend ydelsen er skruet op til 750 hestekræfter og 1.019 newtonmeter. Det er endnu uvist om en kommende 63-udgave får mere power.
Uanset hvad har bilen brug for det. For elbilen er tung. Faktisk vejer den enorme 2.665 kilo. Alligevel går bilen fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder. Altså hvis du betaler for AMG Dynamic Plus-pakken og slår bilen over i en overboost-funktion.