Honda og Nissan bekræfter på et fælles pressemøde med Mitsubishi, at de tre bilmærker slår sig sammen for at blive verdens 3. største bilkoncern.
Nissan og Honda bekræfter, at de to bilproducenter har planer om en fusion. Aftale kan være på plads i løbet 2026.
Samtaler om en mulig sammenlægning vil foregå i løbet af de næste seks måneder. Mitsubishi, som Nissan allerede ejer store dele af, er også en del af planerne.
Hvis fusionen gennemføres, vil den resultere i en ny selskabsstruktur, der løser Nissan fra Renault. Og hvor Honda forventes at få en ledende rolle.
Blandt andet bliver det Honda, der får den største magt i det nye selskab. Ligesom Honda får lov til at udpege den øverste direktør.
Det nye selskab vil få en anslået værdi på cirka 342 milliarder kroner (50 milliarder dollars, red.) og blive verdens tredje største bilproducent målt på salgstal, kun overgået af Toyota og Volkswagen-koncernen.
Fusionen er en del af en strategi for at styrke konkurrencedygtigheden på et marked, der er præget af stigende krav til elektrificering og nye teknologier. Samarbejdet skal gøre det muligt for Nissan, Honda og Mitsubishi at dele udviklingsomkostninger og teknologi inden for platforme og drivlinjer.
Det skriver bl.a. nyhedsbureauet AP.
De tre bilproducenter vil dog fortsat fungere som selvstændige mærker. Dette betyder, at både Nissan, Honda og Mitsubishi vil bevare deres egne identiteter, modeller og hovedkontorer, selvom de fremover vil have fælles teknik at bygge biler på.
En af fordelene ved fusionen er en fælles tilgang til forskning og udvikling, som skal effektivisere processerne og reducere omkostningerne. Desuden vil én fælles forsyningskæde betyde, at mærkerne kan hente milliarder af kroner i besparelser.
En vigtig del af planen er at strømline porteføljen af køretøjer, herunder både benzinbiler, hybridbiler, plug-in-hybridbiler og elbiler. Ved at fokusere på fælles platforme håber selskaberne at opnå større fleksibilitet og lavere produktionsomkostninger.
Ifølge branchekilder vil fusionen også kunne hjælpe Nissan og Honda med at tilpasse sig den øgede konkurrence fra nye aktører på bilmarkedet. Og det især fra de kinesiske producenter af elbiler. Samtidig kan det nye selskab få en stærkere position på markeder som Asien, Europa og Nordamerika.
Det kommende halve år bliver afgørende for, om aftalen kan realiseres. Fusionen kræver godkendelse fra de japanske konkurrencemyndigheder.
Nissan og Honda har tidligere haft et begrænset samarbejde. Men fusionen vil repræsentere en markant ændring i måden, de opererer på. Mitsubishi, som allerede er en del af Nissans alliance, kan også få en styrket rolle i den nye konstellation.
Den endelige beslutning om fusionen forventes senest i midten af 2026. De involverede parter understreger, at der stadig er mange detaljer, der skal forhandles på plads, før fusionen kan blive en realitet.