Italienerne skal godt nok have hjælp til det. Men Lamborghini går nu samme vej som Porsche i jagten på det syntetiske benzin.
Selvom EU meget gerne vil kvæle den, skal forbrændingsmotoren nok overleve. Det er både Porsche, Toyota og nu også Lamborghini overbevist om. For bare et par dage siden kunne vi her på Boosted fortælle, at italienerne mener, at syntetisk benzin bliver forbrændingsmotorens redning.
Og nu sætter fabrikken handling bag ordene. Eller i hvert fald penge af til at gøre noget ved det. Det fortæller Francesco Scardaoni, der har ansvaret for Lamborghinis aktiviteter i Asien.
Ikke som Porsche
Helt konkret citerer australske medier Scardaoni for at sige, at Lamborghini på egen hånd har stablet et udviklingsprogram på benene. Alt sammen med det formål at lave syntetisk benzin. Præcis som Porsche med hjælp fra Siemens allerede gør på en fabrik i Chile.
– Vi holder døren åben for forbrændingsmotoren som kører på syntetisk benzin. I den ideelle verden vil vi have rene elbiler – som den model vi kommer med i 2028 – og så superbilerne med forbrændingsmotorer. De skal muligvis køre på syntetisk benzin.
På den måde, siger Scardaoni, vil Lamborghini kunne bevare sit DNA som er stærkt bundet op om superbilerne med frådende forbrændingsmotorer. Typisk med 10 og 12 cylindre.
Det er, hvad kunderne vil ha’
Hvorfor Lamborghini ikke bare går sammen med Porsche om at udvikle benzinen, når nu de to mærker hører under samme Volkswagen-koncern, har Scardaoni også et svar på.
– Vi vil have vores egen måde at designe og udvikle en vej som kan holde vores motorer i live, lyder svaret.
Francesco Scardaoni fortæller samtidig, at det er et stort ønske blandt Lamborghinis kunder, at forbrændingsmotoren bliver holdt i live så længe som muligt.
– Vi lytter selvfølgelig altid til vores kunder, og blandt dem er der virkelig mange fans af forbrændingsmotoren. Så det har vi også med i vores overvejelser. Altså at vores kunder også gerne vil have en fremtid i deres biler med forbrændingsmotor.