Efter mere end 100.000 motorer fordelt på to årtiers produktion er det slut med at samle W12-motorer i hånden på Bentleys fabrik i den engelske by Crewe.
Alt godt har en ende.
For Bentley er slutningen nu nået. I hvert fald når det kommer til W12-motoren. I to årtier har det engelske mærke, som Volkswagen ejer, bygget W12-motorer i hånden.
Men det er helt slut nu. Bilmærket markerede en del af slutningen på deres historie, da de sidste W12-motoriserede Bentayga, Continental og Flying Spur-modeller forlod fabrikken for nylig.
Det oplyser Bentley i en pressemeddelelse.
Mærkets farvel til W12-motoren er et led i den såkaldte Beyond100-strategi, der begynder med en helt ny forbrændingsmotor. En plug-in hybrid.
LÆS OGSÅ: Politiet advarer folk med trailer: “I mister kørekortet”
Den nye V8-motor betyder ikke bare, at det engelske mærke dropper kun at bygge elbiler. Vi står også over for en tid, hvor gadebiler fra Bentley aldrig har været mere potente.
Den 4-liters V8-motor, der formentlig er en videreudvikling af motoren, som bruges i Audi RSQ8 og Lamborghini Urus, har nemlig hele 750 hestekræfter.
– På grund af alt det, der sker rundt omkring os, vil vi investere mere i hybridbilen. Vi forventede, at salget ville falde i 2028, 2029 og 2030, sagde den daværende direktør Adrian Hallmark om Bentleys nye beslutning tidligere i et interview til Autocar.
Englænderne er ikke de eneste, som i disse dage siger farvel til en legendarisk motorkonstruktion. Bugatti, der tidligere har været ejet helt af Volkswagen, er også klar til at sende en W-motor på pension. Afløseren har dog stadig 16 cylindre. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her