Volkswagen har allerede betalt, hvad der svarer til 42 milliarder kroner for dele af det amerikanske bilmærke Rivian. Nu vil tyskerne have mere.
Volkswagen har allerede investeret 42 milliarder kroner i den amerikanske elbilsproducent Rivian, og nu ønsker den tyske bilgigant at øge sin ejerandel.
Volkswagen ser sig selv som en mentor for Rivian og mener, at pengene fra Wolfsburg kan give det unge bilmærke en fordel i en stærkt konkurrenceprægede industri.
Volkswagens administrerende direktør, Oliver Blume, udtaler til det tyske magasin Spiegel, at en virksomhed af Volkswagens størrelse har unikke fordele.
– Vi overvejer for eksempel at dele moduler og samle indkøbsvolumen,” siger han og understreger, at “Volkswagen-gruppen tilbyder store muligheder for et lille mærke som Rivian.”
Med andre ord kan Volkswagens økonomiske styrke og store indkøbsvolumen bidrage til at strømline produktionsomkostninger og forsyningskædeudfordringer for Rivian, mens begge mærker drager fordel af at dele teknologi.
Rivian spiller en central rolle i udviklingen af den næste generations elektronikarkitektur, som Volkswagen planlægger at implementere i det fremtidige modelprogram.
Rivians udviklere og ingeniører leder arbejdet med at udvikle et strømlinet system, der skal ifølge Volkswagen vil revolutionere elbilen.
Den nye platform vil mindske kompleksiteten af nuværende systemer. Hvor dagens Volkswagen-biler bruger op til 100 styreenheder, vil den nye opsætning kun bruge syv kompakte styreenheder til at styre kritiske systemer.
Disse enheder vil integrere de mikrochips, som bilindustrien skreg på for bare få år siden, sensorer og kabler til at håndtere alt fra infotainment til avancerede førerassistentsystemer.
Blandt de første af VW-gruppens biler, der vil blive bygget på den nye arkitektur, er Porsches kommende syv-personers K1 SUV og den næste generation af VW Golf.
Volkswagens genoplivede Scout-mærke vil også drage fordel af partnerskabet, da deres Terra og Traveler modeller vil inkorporere Rivians avancerede teknologi.
Volkswagen ser ud til at følge Rivians lancering af R1T og R1S modellerne med den nye Scout-familie. Ligesom Rivian-modellerne er Terra og Traveler en pickup truck og en SUV der deler mange komponenterne.
Blume understreger dog, at Scout ikke sigter mod at konkurrere direkte med Rivian.
– Køretøjerne er positioneret helt anderledes på markedet, mener han.
LÆS OGSÅ: 7 ud af 10 bilister indrømmer det samme problem i trafikken
Scout-modellerne begynder fra omkring 45.000 dollars, mens Rivians R1-modeller starter fra omkring 70.000 dollars.
Rivian planlægger også at lancere mindre og billigere R2 og R3 modeller i de kommende år med frapriser på henholdsvis omkring 45.000 dollars og 37.000 dollars. Produktionen ventes dog ikke at starte op før i tidligst i slutningen af 2026.
Den første Volkswagen-model med Rivians elektronik-arkitektur forventes på vejene året efter. Der er formentlig tale om den næste Golf i rækken. Det er nemlig allerede bekræftet, at Rivian skal udvikle store dele af bilen.
Hvor pengene til et yderligere opkøb i Rivian skal komme fra, siger Volkswagen dog ikke noget om. Det er omvendt ikke mange måneder siden, at mærkets økonomidirektør meldte ud, at tyskerne løber tør for penge inden for 2 til 3 år, hvis ikke udviklingen bliver vendt.