Nyligt frigivne bodycam-optagelser, viser hvordan brande i tre batterier får ødelagt tre elbiler totalt.
Når først elbiler brænder, brænder de både heftigt og længe. Ofte er består slukningsarbejdet i ‘bare’ at lade flammerne rase ud. Hvis elbilen da ikke kan sænkes ned i en åben container fyldt med vand.
For nylig fik de aggressive varmegrader fortæret ikke bare én men hele tre udgaver af den elektriske pickup Ford F-150 Lightning. Bilerne stod tilbage i februar klar til levering på en opbevaringsplads i Dearborn,Michigan, i nærheden af Fords fabrik, da de udbrændte.
Ford har anerkendt problemet, som man siden har sporet til nogle defekte battericeller. I første omgang sagde Ford, at det drejede sig om 18 biler. Men nu har mærket kigget nærmere på batterierne, og det viser sig, at skyldes en fabrikationsfejl hos en underleverandør. En fejl de 18 tilbagekaldte biler viste sig ikke at være ramt af.
Alligevel har mediet CNBC via en aktindsigt fået adgang til bodycam-optagelse fra nogle af de betjentene som rykkede ud til branden.
LÆS OGSÅ: Politiet om razzia med rullefelt: “Indsatsen er helt berettiget”
– Da vi ankom, er der kun ild i én bil. Men det spreder sig. Det er de forbandede batterier.
– Se lige på det engang. Vi er ikke i stand til at slukke den fucking brand. De er nødt til at slukke det med en hel sø, lyder kommentaren fra en betjent på de offentliggjorte optagelser.
I USA ser brandvæsnet da også med skeptiske øjne på elbilerne.
– Vi er nødt til at få bedre viden om det her. Globalt er brandene er et stort problem, siger bestyrelsesmedlem i International Association of Fire Chiefs Michael O’Brian til CNBC.