En Volvo XC60-ejer fortæller nu, at han har tabt 110.000 kroner på en helt fabriksny bil, mens den stadig stod hos forhandleren. Volvo nægter at hjælpe.
Bordet fanger. Også selvom en ny bil ikke er leveret endnu. Det lærte en Volvo XC60-ejer på den hårde måde, da han hentede sin nye bil.
Inden leveringen havde bilen nemlig tabt 110.000 svenske kroner svarende til 75.000 danske kroner. Alt sammen fordi Volvo i Sverige har sat prisen ned.
Altså på alle andre biler end den bil, de havde solgt, og som ventede på levering. Det fortæller den skuffede ejer til Carup.
– Jeg spurgte, om jeg også fik den pris, men så sagde sælgeren, at jeg allerede havde en god pris, siger Volvo-køberen.
Men det bliver værre endnu. For Volvo-ejeren, som står under anonymitet, mener, at han har tabt hele 250.000 svenske kroner (170.000 danske, red.) på at eje bilen i bare én måned.
Den gamle bil er solgt og Volvo vil ikke hjælpe
Volvo reklamerer nemlig med, at XC60 er sat ned med yderligere 158.000 kroner. Altså i forhold til, hvad den anonyme bilist har købt bilen for.
Hos Volvo i Sverige forsvarer man sig med, at man ikke har nogen generel politik for, hvordan kunder skal behandles, hvis prisen på en bil sættes ned.
Men den alt for dyre Volvo XC60 viser sig ifølge ejeren at have problemer med byggekvaliteten. Ejeren mener nemlig, at det både knager og brager i bilen, lige så snart det er koldt i vejret.
– Det lyder forfærdeligt, og jeg vil helst annullere købet. Men salgschefen vil hellere ordne det. Hvis bare jeg kunne få min gamle bil tilbage, men de har solgt den, siger den nok temmelig skuffede ejer.
At nye biler knager fra tagkonstruktionen er i øvrigt noget man nægter at have hørt om før i Volvos presseafdeling.
Men det er langt fra første gang, at ellers helt nye biler giver ejerne alvorlige problemer. I USA er der eksempelvis en hel lov mod det, der i folkemunde kaldes ‘mandagsbiler’ – eller som de siger på den anden side af Atlanten; lemon cars.
USA’s “Lemon Law” er en betegnelse for en række bestemmelser, der er vedtaget i flere amerikanske delstater.
Bestemmelserne giver bilisterne ret til at ophæve købet af både nye og brugte biler, hvis der er så alvorlige fejl på dem, at det ikke kan repareres efter et ‘rimeligt antal forsøg’.
Hvis reparationerne ikke lykkes, kan bilisterne kræve, at bilmærket eller forhandleren enten erstatter bilen eller betaler alle pengene tilbage. Sådan har det været siden 1975.
Læs flere artikler efter annoncerne: